BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wrażliwość moralna dzieci w wieku 7-10 lat prawidłowo rozwiniętych i upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (rekonesans z badań)
Data: 1997 – 2001
Badacz: Marzenna Magda-Adamowicz, Jacek Szmalec
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji hipotezy o różnicy wrażliwości moralnej dzieci prawidłowo rozwiniętych i upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim jedynie w zakresie poszczególnych komponentów. Próbę badawczą stanowiło 100 dzieci prawidłowo rozwijających się oraz upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w wieku od siedmiu do 10 lat, zamieszkujących województwo dolnośląskie oraz olsztyńskie. Do zebrania materiału badawczego zastosowano technikę swobodnych tekstów C. Freineta, protokół obserwacyjny dzieci oraz wywiad z nauczycielem przeprowadzony za pomocą standardowego kwestionariusza PAS. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono niski poziom dostrzegania problemów moralnych wśród ankietowanych z lekkim upośledzeniem umysłowym (48% dzieci nie dostrzegało problemu moralnego). Wykazano również, że globalny średni poziom odczuwania potrzeby rozwiązywania problemów moralnych wynosił 65% (wśród dzieci upośledzonych – 55%; 45% odczuwało taką potrzebę według wskazówek i poleceń innych). Zgromadzony materiał ujawnił ponadto, że u dzieci z upośledzeniem dominował komponent emocjonalny nad poznawczym w rozwoju wrażliwości moralnej (czyli odwrotnie niż u badanych rozwijających się prawidłowo). Odnotowano również ścisły związek pomiędzy formowaniem się wrażliwości moralnej dziecka a jego wiekiem i rozwojem.

Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, dziecko, wychowanie dziecka, rozwój dziecka, postawa, zachowania
TESE descriptors: disability, intellectual disability, child, child rearing, child development, attitude, behaviour
Publikacje:
  • Magda-Adamowicz, M. i Szmalec, J. (2003). Wrażliwość moralna dzieci w wieku 7-10 lat prawidłowo rozwiniętych i upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (rekonesans z badań). Rocznik Lubuski, 29(2), 103-114.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"