Abstrakt: |
Jakościowa i ilościowa analiza Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i ponadgimnazjalnych z 23 grudnia 2008 roku i następnie z 27 sierpnia 2012 roku miała na celu sprawdzenie, czy w podstawie programowej istnieją odniesienia do idei zrównoważonego rozwoju, w tym do czterech podstawowych jego aspektów (wymiaru ekonomicznego, ekologicznego, społecznego i kulturowego). Zastosowano metodę wewnętrznej analizy treści, której podstawą była identyfikacja wskaźników lingwistycznych zrównoważonego rozwoju (33 kategorie wskaźników). Listę wskaźników poddano następnie analizie ilościowej. Wyniki badania potwierdziły hipotezę, zgodnie z którą w Podstawie programowej obecne były odniesienia do zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie idea ta nie została przedstawiona kompleksowo – żaden przedmiot nie poruszał wszystkich czterech aspektów zrównoważonego rozwoju, w niektórych zrównoważony rozwój nie pojawiał się wcale, w pozostałych obecny był w różnym stopniu. Potwierdzono również drugą hipotezę, zgodnie z którą najwięcej zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem pojawić się miało dla przedmiotów: biologia, przyroda, geografia i wiedza o społeczeństwie. |