BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wskaźniki lingwistyczne zrównoważonego rozwoju w Podstawie programowej
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Małgorzata Marjampolska, Eliza Rybska
Abstrakt:

Jakościowa i ilościowa analiza Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i ponadgimnazjalnych z 23 grudnia 2008 roku i następnie z 27 sierpnia 2012 roku miała na celu sprawdzenie, czy w podstawie programowej istnieją odniesienia do idei zrównoważonego rozwoju, w tym do czterech podstawowych jego aspektów (wymiaru ekonomicznego, ekologicznego, społecznego i kulturowego). Zastosowano metodę wewnętrznej analizy treści, której podstawą była identyfikacja wskaźników lingwistycznych zrównoważonego rozwoju (33 kategorie wskaźników). Listę wskaźników poddano następnie analizie ilościowej. Wyniki badania potwierdziły hipotezę, zgodnie z którą w Podstawie programowej obecne były odniesienia do zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie idea ta nie została przedstawiona kompleksowo – żaden przedmiot nie poruszał wszystkich czterech aspektów zrównoważonego rozwoju, w niektórych zrównoważony rozwój nie pojawiał się wcale, w pozostałych obecny był w różnym stopniu. Potwierdzono również drugą hipotezę, zgodnie z którą najwięcej zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem pojawić się miało dla przedmiotów: biologia, przyroda, geografia i wiedza o społeczeństwie.

Autorskie słowa kluczowe: zrównoważony rozwój, edukacja dla zrównoważonego rozwoju, podstawa programowa kształcenia ogólnego
Author's Keywords: sustainable development, education for sustainable development, curriculum framework
Deskryptory TESE: program nauczania, kształcenie ogólne, biologia, środowisko, geografia
TESE descriptors: curriculum, general education, biology, environment, geography
Publikacje:
  • Marjampolska, M. i Rybska, E. (2013). Wskaźniki lingwistyczne zrównoważonego rozwoju w Podstawie programowej. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3, 40-50.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"