BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Źródła sukcesu szkolnego młodzieży licealnej
Data: wrzesień 1999 – wrzesień 2005
Badacz: Jolanta Krystyna Boryszewska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie źródeł subiektywnie doświadczanego sukcesu szkolnego przez licealistów, rodziców i nauczycieli. Wśród możliwych uwarunkowań sukcesu szkolnego uwzględniono czynniki endogenne i egzogenne. Dokonano również diagnozy inteligencji poznawczej badanych uczniów. Oprócz trzech kwestionariuszy ankiet własnej konstrukcji do pomiaru zmiennych egzogennych (po jednym skierowanym do uczniów, rodziców i nauczycieli) zastosowano następujące narzędzia badawcze do pomiaru zmiennych endogennych: Test Matryc J.C. Ravena (wersja dla zaawansowanych); Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE N.S. Schutte, J.M. Malouffa, L.E. Hall, D.J. Haggerty’ego, J.T. Coopera, C.J. Goldena i L. Dornheim w adaptacji A. Ciechanowicz, A. Jaworowskiej i A. Matczak. Badanie właściwe poprzedzono pilotażem (wrzesień 1999). Badaniem właściwym objęto łącznie 840 osób, w tym 441 uczniów, 342 rodziców i 57 nauczycieli reprezentujących środowisko I Liceum Ogólnokształcącego w Łomży. Wyniki badania ujawniły, że dla większości uczniów poczucie sukcesu szkolnego wiązało się z uzyskiwaniem wysokich ocen, ale tylko wtedy, gdy na tych ocenach im zależało. Istotnym punktem odniesienia dla uczniów była również akceptacja osób znaczących i umiejętność prezentowania swojego zdania. Od konieczności interpersonalnego weryfikowania osiągnięć ważniejsze było dla uczniów podejmowanie realnych, konkretnych działań. Wbrew oczekiwaniom wysoki poziom inteligencji poznawczej uczniów nie był jednoznacznie powiązany z wyższymi osiągnięciami szkolnymi. Czynnikiem wyróżniającym uczniów deklarujących odniesienie sukcesu szkolnego i osiągających wysokie średnie ocen był wysoki poziom inteligencji poznawczej i emocjonalnej. Na podstawie wypowiedzi uczniów można było również przyjąć, że wysoki poziom inteligencji był czynnikiem koniecznym do odnoszenia sukcesów w szkole, ale nie był czynnikiem wystarczającym. Musiał być bowiem wspierany przez wysoką motywację, systematyczność, konsekwencję w realizacji celów i dobrą organizację pracy. W grupie nauczycieli podstawowymi kryteriami definiowania sukcesu szkolnego były wysokie oceny i/lub wygrana olimpiada lub konkurs. W ocenie funkcjonowania szkoły nauczyciele koncentrowali się na stronie organizacyjnej i technicznej procesu przekazywania wiedzy, mniej ceniąc „umiejętności miękkie”, które z kolei doceniali rodzice uczniów. Rodzice kładli nacisk na wspieranie dziecka niezależnie od wyników jego pracy oraz umieszczenie go w środowisku ceniącym wykształcenie (renomowanej szkole) i samodzielne wpajanie tego szacunku dzieciom. Również nauczyciele rozumieli znaczenie wsparcia i idącego za nim poczucia bezpieczeństwa zapewnianego przez dom rodzinny. Podsumowując, w odczuciu nauczycieli i rodziców najważniejszymi determinantami sukcesu szkolnego były czynniki endogenne związane z funkcjonowaniem ucznia, czynniki egzogenne uznawano zaś za drugorzędne.

Deskryptory TESE: szkoła średnia, młodzież, kariera szkolna, efekt uczenia się, postawa, inteligencja, psychologia
TESE descriptors: secondary school, youth, school career, learning outcome, attitude, intelligence, psychology
Publikacje:
  • Boryszewska, J.K. (2008). Źródła sukcesu szkolnego młodzieży licealnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"