BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sytuacja szkolna dziecka urodzonego w zamartwicy: (rodzaje zagrożeń i możliwości pomocy)
Data: styczeń 1996 – marzec 1998
Badacz: Iwona Dąbrowska-Jabłońska
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie związku między zaburzeniami powstałymi w okresie okołoporodowym, wywołanymi zamartwicą, a osiągnięciami szkolnymi dziecka. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz metodę indywidualnych przypadków przy wykorzystaniu następujących technik badawczych: wywiadu, analizy dokumentów, analizy statystycznej, analizy socjometrycznej i skali szacunkowej. Wśród narzędzi badawczych znalazły się kwestionariusz do badania dokumentacji szkolnej dzieci, kwestionariusz do mierzenia uspołecznienia dziecka, kwestionariusz Plebiscytu życzliwości i niechęci, kwestionariusz do badania dokumentacji szpitalnej dzieci i ich matek oraz kwestionariusz wywiadu z rodzicami. Badaniem objęto 209 dzieci urodzonych w 1989 roku w Szpitalu Położniczo-Ginekologicznym w Opolu, uczących się w ośmiu szkołach podstawowych, w tym 98 dzieci, które otrzymały 1-7 pkt w skali V. Apgar oraz 111 urodzonych w dobrym stanie zdrowia. W próbie znalazło się 123 chłopców i 86 dziewcząt. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci urodzone w zamartwicy miały nieco niższe wyniki w nauce niż dzieci urodzone w dobrym stanie zdrowia, przy czym odnotowane różnice nie były istotne statystycznie (na poziomie α = 0,01). Dzieci urodzone w zamartwicy ciężkiej osiągały niższe wyniki od dzieci urodzonych w zamartwicy średniego stopnia (wyniki szkolne na poziomie niskim i średnim), przy czym w pierwszej grupie znajdowało się jedynie 14 osób, przez co trudno było wnioskować na tej podstawie o całej populacji. Na podstawie zgromadzonych danych stwierdzono również, że poziom uspołecznienia dzieci urodzonych w zamartwicy był wyższy od poziomu uczniów z grupy kontrolnej, co świadczyło o większej łatwości w wyrównywaniu zaburzeń rozwoju społecznego niż braków w sferze intelektualnej. Pomiar przeprowadzony w nieformalnej grupie dzieci ujawnił większą sympatię kolegów do dzieci urodzonych w zamartwicy niż do rówieśników z grupy kontrolnej. Analiza przypadków trojga badanych urodzonych w zamartwicy nie pozostawiła wątpliwości co do tezy, że rodzice mieli znaczący wpływ na rozwój dzieci – w dwóch przypadkach usilne zabiegi i działania kompensacyjne rodziców przyczyniły się do złagodzenia niekorzystnych skutków niedotlenienia noworodka, w jednym zaś brak wsparcia rodziców zdecydował o nieprawidłowym rozwoju poznawczym i emocjonalnym. Liczba nieprawidłowości w budowie lub funkcjonowaniu organizmu dzieci urodzonych w zamartwicy była dwukrotnie wyższa od liczby nieprawidłowości stwierdzonych u dzieci urodzonych w dobrym stanie zdrowia.

Deskryptory TESE: kariera szkolna, efekt uczenia się, rozwój dziecka, trudności w nauce, relacja rodzice – dziecko, zdrowie
TESE descriptors: school career, learning outcome, child development, learning difficulty, parent-child relation, health
Publikacje:
  • Dąbrowska-Jabłońska, I. (2002). Sytuacja szkolna dziecka urodzonego w zamartwicy: (rodzaje zagrożeń i możliwości pomocy). Opole: Wydawnictwo UO.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"