Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie, czy częstotliwość spożywania alkoholu przez rodziców determinuje motywację do nauki, zachowania antyspołeczne, uspołecznienie i przyhamowania w środowisku szkolnym dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym. W badaniu wzięło udział 60 uczniów (30 dziewcząt i 30 chłopców) z rodzin patologicznych, w których przynajmniej jedno z rodziców nadużywało alkoholu. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano arkusz zachowania się ucznia B. Markowskiej oraz analizę dokumentacji (w tym opinie szkolne oraz psychopedagogiczne). Analiza zgromadzonych danych pozwoliła stwierdzić występowanie problemu alkoholowego w 63% badanych rodzin (alkoholu nadużywało 77,8% ojców oraz 52% matek). Okazało się również, że 38% ankietowanych uczniów przynajmniej jeden raz nie uzyskało promocji do następnej klasy. 56% osób cechował niski poziom motywacji do nauki (jednocześnie zaobserwowano, że żaden uczeń nie odznaczał się poziomem wysokim). Dodatkowo nie odnotowano istotnego związku pomiędzy częstotliwością spożywania alkoholu przez rodziców a poziomem zachowań agresywnych respondentów, poziomem ich uspołecznienia, a także poziomem zachowań seksualnych. |