BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sytuacja szkolna ucznia z trudnościami i niepowodzeniami szkolnymi o charakterze dyslektycznym
Data: 1999
Badacz: Maria Foryś
Abstrakt:

Do zebrania materiału badawczego wykorzystano takie narzędzia jak ankietę dla uczniów i nauczycieli, technikę socjometryczną, wywiad z pedagogiem i reedukatorem oraz analizę wypracowań uczniów. Badaniem objęto łącznie 178 uczniów dyslektycznych oraz 45 nauczycieli; łączna liczba uczniów biorących udział w badaniu (dyslektycznych i niedyslektycznych) wyniosła 547 (od klasy trzeciej do ósmej szkoły podstawowej). Wyniki badania wykazały mniej pozytywną postawę uczniów dyslektycznych wobec lekcji języka polskiego. Mimo to większość preferencji dotyczących przedmiotów szkolnych była podobna wśród uczniów dyslektycznych i niedyslektycznych. W odróżnieniu od pozostałych uczniów dyslektycy napotykali większe problemy na lekcjach języka polskiego i języków obcych. Z zachowania uczniowie dyslektyczni otrzymywali najczęściej oceny dobre, a uczniowie bez dysleksji – wzorowe i bardzo dobre. Badaczka zauważa, że niższe oceny z zachowania wśród uczniów dyslektycznych mogą wynikać ogólnie z gorszych ocen otrzymywanych przez te osoby z innych przedmiotów, a w oczach nauczycieli niższe oceny z innych przedmiotów przekładają się na składową oceny z zachowania. Badanych z dysleksją zapytano o przyczyny niepowodzeń i trudności w nauce. 34 osoby wskazały dysleksję, 12 ortografię, 16 lenistwo i tyle samo nauczyciela, 25 stopień trudności przedmiotu, ośmiu wymieniło konkretny przedmiot, a tyle samo wskazało ogólnie trudności w uczeniu się. Stres w tym kontekście wymienił jeden uczeń, a 20 twierdziło, że nie mają żadnych trudności w nauce. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że uczniowie dyslektyczny zajmują na ogół niską pozycję w klasie i w przeważającej części są nieakceptowani.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, rozwiązywanie problemów, trudności w czytaniu, trudności w nauce, rozwój dziecka, atmosfera w klasie, efekt uczenia się, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: special educational needs, problem solving, reading difficulty, learning difficulty, child development, classroom climate, learning outcome, study progress, re-assessment
Publikacje:
  • Foryś, M. (2002). Sytuacja szkolna ucznia z trudnościami i niepowodzeniami szkolnymi o charakterze dyslektycznym. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LV, 83-99.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"