BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sytuacja szkolna uczniów klas starszych szkoły podstawowej uczęszczających w okresie nauczania początkowego na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Jolanta Baran, Barbara Oszustowicz
Abstrakt:

Przedmiotem badania było funkcjonowanie uczniów, którzy w klasach I-III uczęszczali na zajęcia wyrównawcze, na tle całego zespołu klasowego. W badaniu wzięło łącznie udział 251 uczniów klas starszych, tj. począwszy od czwartej. Z tej próby wyłoniono 43 osoby, które w klasach początkowych chodziły na zajęcia wyrównawcze. Próba badawcza liczyła 131 dziewcząt i 120 chłopców; w grupie uczniów, którzy byli objęci programem dydaktyczno-wyrównawczym, około 65% stanowili chłopcy. W grupie wyrównawczej klasę powtarzało 30% uczniów, w tym 10% dwa razy, a 20% raz; w grupie porównawczej było jedynie 5% uczniów drugorocznych. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że uczniowie, uczęszczający w klasach początkowych na zajęcia wyrównawcze, w klasach starszych nadal stanowili duży odsetek uczniów o najniższych wynikach w nauce. Podobnie niższe oceny na tle całego zespołu klasowego otrzymywała grupa wyrównawcza z zachowania. Wśród uczniów z grupy porównawczej zachowanie wzorowe miała co czwarta osoba, bardzo dobre 30%, 42,5% dobre. W grupie wyrównawczej ocenę bardzo dobrą z zachowania otrzymało 5% badanych, 85% miało ocenę dobrą, a 10% nieodpowiednią. Uczniowie z grupy wyrównawczej na koniec semestru mieli bardzo niskie oceny z podstawowych przedmiotów – od miernych do dostatecznych z języka polskiego i matematyki. W klasach starszych uczniowie z grupy wyrównawczej nadal mieli problemy z czytaniem, podobnie jak w klasach młodszych również z pisaniem.

Deskryptory TESE: trudności w nauce, trudności w czytaniu, specjalne potrzeby edukacyjne, rozwój dziecka, drugoroczność, niedostateczne osiągnięcia w nauce, efekt uczenia się, pisanie, czytanie
TESE descriptors: learning difficulty, reading difficulty, special educational needs, child development, repeating, re-assessment, learning outcome, writing, reading
Publikacje:
  • Oszustowicz, B. i Baran, J. (2003). Sytuacja szkolna uczniów klas starszych szkoły podstawowej uczęszczających w okresie nauczania początkowego na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LVI, 93-102.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"