BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sytuacja szkolna uczniów zdolnych klasy III w dobie współczesnej integracji i indywidualizacji kształcenia
Data: [2008]
Badacz: Kamila Kosiak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Jakie osiągnięcia mają uczniowie zdolni na tle klasy? Jakie postawy emocjonalne przejawiają w stosunku do szkoły i do nauczyciela? Jak kształtują się postawy uczniów zdolnych w stosunku do kolegów i koleżanek? Jaka jest pozycja tych dzieci w klasie? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety dla nauczycieli, arkusza zachowania się ucznia B. Markowskiej, karty badań środowiskowych dziecka, kwestionariusza (technika Moreno), techniki Zgadnij kto?, dyferencjału semantycznego, plebiscytu życzliwości i niechęci, testu sytuacji niedokończonych, testu Moja pani jest, a także Krótkiej Skali Inteligencji (KSI). Badaniem objęto 86 uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej (w tym 20 zaliczono do grupy badawczej – tzn. uczniów zdolnych, a 67 – do grupy kontrolnej). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że osoby z grupy badawczej przejawiały pozytywny stosunek emocjonalny do nauki szkolnej, szkoły oraz osoby nauczyciela. Wykazano ponadto, że uczniowie zdolni charakteryzowali się również w większości pozytywną postawą wobec koleżanek i kolegów. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się, że posiadają także wysoką pozycję socjometryczną w swoich klasach. Analiza danych pozwoliła ustalić, że uczniowie zdolni mieli najdłuższy staż przedszkolny wśród wszystkich ankietowanych dzieci.

Deskryptory TESE: uczeń, szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym, integracja społeczna, zachowania, postawa, atmosfera w klasie, uzdolniony, uzdolniony uczeń
TESE descriptors: pupil, primary school, basic education, social integration, behaviour, attitude, classroom climate, gifted, gifted pupil
Publikacje:
  • Kosiak, K. (2011). Sytuacja szkolna uczniów zdolnych klasy III w dobie współczesnej integracji i indywidualizacji kształcenia. W: E. Skrzetuska (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja, socjalizacja, integracja (s. 165-177). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"