Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Jakie osiągnięcia mają uczniowie zdolni na tle klasy? Jakie postawy emocjonalne przejawiają w stosunku do szkoły i do nauczyciela? Jak kształtują się postawy uczniów zdolnych w stosunku do kolegów i koleżanek? Jaka jest pozycja tych dzieci w klasie? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety dla nauczycieli, arkusza zachowania się ucznia B. Markowskiej, karty badań środowiskowych dziecka, kwestionariusza (technika Moreno), techniki Zgadnij kto?, dyferencjału semantycznego, plebiscytu życzliwości i niechęci, testu sytuacji niedokończonych, testu Moja pani jest, a także Krótkiej Skali Inteligencji (KSI). Badaniem objęto 86 uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej (w tym 20 zaliczono do grupy badawczej – tzn. uczniów zdolnych, a 67 – do grupy kontrolnej). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że osoby z grupy badawczej przejawiały pozytywny stosunek emocjonalny do nauki szkolnej, szkoły oraz osoby nauczyciela. Wykazano ponadto, że uczniowie zdolni charakteryzowali się również w większości pozytywną postawą wobec koleżanek i kolegów. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się, że posiadają także wysoką pozycję socjometryczną w swoich klasach. Analiza danych pozwoliła ustalić, że uczniowie zdolni mieli najdłuższy staż przedszkolny wśród wszystkich ankietowanych dzieci. |