BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie zintegrowane – szansa czy zagrożenie dla optymalnego rozwoju
Data: 1999 – 2003
Badacz: Anna Gajdzica
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii nauczycieli klas I-III szkół podstawowych na temat reformy wprowadzającej nowy system pracy oraz poznanie poziomu wiedzy nauczycieli na temat kształcenia zintegrowanego. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, w wyniku którego zgromadzono 244 wypowiedzi nauczycieli. Oprócz tego przeprowadzono obserwację tygodniowych zajęć zintegrowanych, odbywających się w 30 klasach początkowych, w celu zweryfikowania deklarowanego sposobu prowadzenia lekcji poprzez porównanie ich z praktyką edukacyjną. Łącznie obserwowano 542 jednostki 45-minutowe. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić wśród nauczycieli klas I-III tendencję do wprowadzania w pracy zmian tak małych, jak to tylko możliwe, czy też pozorowania zmian. Było to szczególnie widoczne przy porównaniu zakładanego czasu realizacji zajęć z poszczególnych dziedzin przed reformą i deklarowanego czasu realizacji zajęć po reformie. Nie tylko okazały się one bardzo zbieżne, ale też wbrew idei nauczania integracyjnego, widoczne było również zjawisko marginalizowania niektórych kierunków edukacji, w szczególności z korzyścią dla treści polonistycznych (46,3% z 24 372 minut zajęć), następnie matematycznych (odpowiednio 22,8%). Hospitacje lekcji ujawniły ponadto dużą rozbieżność między deklarowanymi a faktycznie stosowanymi przez nauczycieli metodami kształcenia. Zdecydowanie dominującą formą nauczania była asymilacja wiedzy (63,1%), następnie metody praktyczne (20,5%), samodzielne dochodzenie do wiedzy (13,7%) i na końcu metody eksponujące (2,7%). Według deklaracji badanych proporcje te były o wiele bardziej wyrównane (odpowiednio 24%, 28%, 32%, 16%). Respondenci najczęściej interpretowali pojęcie „integracji” jako korelację, scalanie, łączenie treści z różnych przedmiotów (51,2%) lub jako wspólną naukę i zabawę dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych (43,7%).

Deskryptory TESE: kształcenie integracyjne, reforma programu nauczania, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, postawa, wiedza
TESE descriptors: inclusive education, curriculum reform, generalist teacher, attitude, knowledge
Publikacje:
  • Gajdzica, A. (2007). Kształcenie zintegrowane – szansa czy zagrożenie dla optymalnego rozwoju. W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 139-155). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"