BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcić czy prowadzić badania naukowe? Analiza efektywności kształcenia i efektywności naukowej na przykładzie wybranych publicznych szkół wyższych w Polsce
Projekt badawczy:
  • Efektywność działalności badawczej publicznych szkół wyższych w Polsce
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Joanna Wolszczak-Derlacz
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach środków finansowych MNiSW/NCN przeznaczonych na naukę w latach 2010-2012, umowa nr 3209/B/H03/2010/39. Analiza miała na celu dokonanie oceny efektywności procesu kształcenia i prowadzonych badań naukowych w wybranych szkołach wyższych. Wykorzystano dane 31 publicznych uczelni podlegających MNiSW w latach 2001-2008, w tym sprawozdania finansowe publikowane w Dzienniku Ustaw, Monitor Polski B; opracowania MNiSW dotyczące danych osobowych (Szkoły wyższe – dane podstawowe z lat 2002-2009); liczbę indeksowanych publikacji i listę cytowań znajdujących się w bazie Web of Science (WoS) oraz wartość grantów ministerialnych jako wskaźnik rezultatów działalności naukowej; liczbę absolwentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych jako wskaźnik rezultatu procesu kształcenia. Do pomiaru efektywności szkół wyższych wykorzystano metodę nieparametryczną DEA – oddzielnie dla uniwersytetów i szkół technicznych. Wyniki analiz pozwoliły stwierdzić, że badane uczelnie charakteryzowały się relatywnie niską efektywnością wykorzystania zasobów finansowych i osobowych – w zakresie działalności naukowej i dydaktycznej. W przypadku działalności naukowej uczelnie techniczne powinny zwiększyć rezultaty średnio o 64%, uniwersytety zaś – o 44%. W przypadku działalności dydaktycznej odsetki te równe były odpowiednio 47% i 24%. Stwierdzono również ujemną zależność między efektywnością działalności dydaktycznej i badawczej. Najliczniejsze okazały się uczelnie o niższej efektywności badawczej i wyższej efektywności dydaktycznej.

Autorskie słowa kluczowe: ekonomia edukacji, efektywność, DEA, publiczne szkoły wyższe
Deskryptory TESE: jakość kształcenia, ewaluacja, szkoła wyższa, uniwersytet, badania naukowe, szkolnictwo publiczne
TESE descriptors: quality of education, evaluation, higher education, universty, research, public education
Publikacje:
  • Wolszczak-Derlacz, J. (2013). Kształcić czy prowadzić badania naukowe? Analiza efektywności kształcenia i efektywności naukowej na przykładzie wybranych publicznych szkół wyższych w Polsce. Edukacja, 2(122), 20-33.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"