BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Praca domowa – krok do samokształcenia w klasie III
Data: 2004
Badacz: Barbara Dudel
Abstrakt:

Celem badania było poznanie sposobu funkcjonowania pracy domowej w klasach trzecich szkoły podstawowej z perspektywy samych uczniów. Za pomocą ankiety zebrano informacje na temat stosunku dzieci do odrabiania pracy domowej, miejsca i czasu poświęcanego na odrabianie pracy domowej oraz sposobu i częstotliwości zadawania i sprawdzania pracy domowej przez nauczycieli. Badaniem objęto 104 uczniów klasy trzeciej z białostockich szkół podstawowych, w tym 53 dziewczęta i 51 chłopców. Niemal połowa uczniów postrzegała pracę domową jako obowiązek (48,08%), przy czym częściej postawę taką prezentowały dziewczęta (71,69%) niż chłopcy (41,18%). Choć dla 23,08% dzieci odrabianie pracy domowej nie stanowiło trudności, jedynie 12,5% uczniów czerpało z tego przyjemność. Zapytani o to, czemu lubią odrabiać pracę domową, uczniowie odpowiadali najczęściej, że z powodu fajnych zadań (61,54%). Z kolei w przypadku powodów, dla których nie lubiono prac domowych, dzieci najczęściej nie udzielały odpowiedzi (60,57%). 67,31% uczniów deklarowało, że starali się odrabiać pracę domową według własnego pomysłu, 20% robiło tak czasami, a 14% nigdy tak nie robiło. Najczęściej wskazywanym miejscem odrabiania prac domowych był dom (80,76%), następnie świetlica (15,38%). 3,85% uczniów przyznało się do odrabiania prac domowych w klasie przed zajęciami. Większość badanych poświęcała na odrabianie lekcji mniej niż godzinę dziennie (74,04%), aż 24,04% poświęcało na tę czynność dwie godziny, a 1,93% – trzy godziny. Praca domowa w odczuciu uczniów niemal zawsze wiązała się z tematem zajęć, choć nie zawsze była tłumaczona (49,03% – zawsze, 33,65% – często, 17,31% – rzadko). Nauczyciele sprawdzali prace domowe na ogół często (47,12%) lub rzadko (34,62%). Wśród skutków nieodrobienia pracy domowej uczniowie podawali najczęściej wyznaczenie nowego terminu (45,19%) oraz udzielenie nagany i nakaz odrobienia (40,38%). Czasem nauczycielka przebaczała i nie wracała już do tematu (12,5%), w pojedynczych wypadkach udzielano nagany, ale nie zobowiązywano do odrobienia (1,93%).

Deskryptory TESE: praca domowa, szkoła podstawowa, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, kształcenie integracyjne, postawa, uczeń
TESE descriptors: homework, primary school, generalist teacher, inclusive education, attitude, pupil
Publikacje:
  • Dudel, B. (2007). Praca domowa – krok do samokształcenia w klasie III. W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 156-165). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"