Abstrakt: |
Celem badania było poznanie sposobu funkcjonowania pracy domowej w klasach trzecich szkoły podstawowej z perspektywy samych uczniów. Za pomocą ankiety zebrano informacje na temat stosunku dzieci do odrabiania pracy domowej, miejsca i czasu poświęcanego na odrabianie pracy domowej oraz sposobu i częstotliwości zadawania i sprawdzania pracy domowej przez nauczycieli. Badaniem objęto 104 uczniów klasy trzeciej z białostockich szkół podstawowych, w tym 53 dziewczęta i 51 chłopców. Niemal połowa uczniów postrzegała pracę domową jako obowiązek (48,08%), przy czym częściej postawę taką prezentowały dziewczęta (71,69%) niż chłopcy (41,18%). Choć dla 23,08% dzieci odrabianie pracy domowej nie stanowiło trudności, jedynie 12,5% uczniów czerpało z tego przyjemność. Zapytani o to, czemu lubią odrabiać pracę domową, uczniowie odpowiadali najczęściej, że z powodu fajnych zadań (61,54%). Z kolei w przypadku powodów, dla których nie lubiono prac domowych, dzieci najczęściej nie udzielały odpowiedzi (60,57%). 67,31% uczniów deklarowało, że starali się odrabiać pracę domową według własnego pomysłu, 20% robiło tak czasami, a 14% nigdy tak nie robiło. Najczęściej wskazywanym miejscem odrabiania prac domowych był dom (80,76%), następnie świetlica (15,38%). 3,85% uczniów przyznało się do odrabiania prac domowych w klasie przed zajęciami. Większość badanych poświęcała na odrabianie lekcji mniej niż godzinę dziennie (74,04%), aż 24,04% poświęcało na tę czynność dwie godziny, a 1,93% – trzy godziny. Praca domowa w odczuciu uczniów niemal zawsze wiązała się z tematem zajęć, choć nie zawsze była tłumaczona (49,03% – zawsze, 33,65% – często, 17,31% – rzadko). Nauczyciele sprawdzali prace domowe na ogół często (47,12%) lub rzadko (34,62%). Wśród skutków nieodrobienia pracy domowej uczniowie podawali najczęściej wyznaczenie nowego terminu (45,19%) oraz udzielenie nagany i nakaz odrobienia (40,38%). Czasem nauczycielka przebaczała i nie wracała już do tematu (12,5%), w pojedynczych wypadkach udzielano nagany, ale nie zobowiązywano do odrobienia (1,93%). |