BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Praca domowa uczniów w młodszym wieku szkolnym
Instytucja:
Data: 2005 – 2006
Badacz: Renata Reclik
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka rzeczywistego funkcjonowania pracy domowej w zreformowanej szkole. W badaniu wzięło udział 89 nauczycieli kształcenia zintegrowanego, 65 studentów kształcenia wczesnoszkolnego oraz 72 rodziców uczniów klas I-III. Wszyscy respondenci pochodzili z województwa opolskiego. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. 89% nauczycieli deklarowało, że zadają prace domowe. Za zadawaniem prac domowych jednocześnie opowiedzieli się wszyscy studenci kształcenia wczesnoszkolnego. Prace domowe aprobowało także ponad 90% rodziców, ale pod warunkiem, że nie będzie ich za dużo. Ponad połowa rodziców uczniów uważała, że dzieci dostają zbyt dużo prac domowych. 35% nauczycieli twierdziło, że przed lekcją nie wiedzą, jaka będzie praca domowa. 67% studentów wyraziło opinię, że przed lekcją wiedza o przyszłej pracy domowej jest niepotrzebna. Za formułowaniem zakresu pracy domowej podczas lekcji opowiedziało się 45% rodziców. Autorka badania jednak preferuje za J. Zborowskim (1961) opinię, że planowanie pracy domowej ucznia łączy się z planowaniem całokształtu pracy dydaktycznej w szkole. 85% nauczycieli deklarowało, że dostosowują prace domowe do indywidualnych umiejętności uczniów, ale 62% sporadycznie. Za potrzebą indywidualizacji opowiedziało się 65% studentów i 77% rodziców. 90% rodziców twierdziło, że pomagają swoim dzieciom w odrabianiu pracy domowej. 23% nauczycieli niesystematycznie oceniało prace domowe.

Deskryptory TESE: praca domowa, postawa, rodzice, uczestnictwo, trudności w nauce, postępy w nauce
TESE descriptors: homework, attitude, parents, participation, learning difficulty, study progress
Publikacje:
  • Reclik, R. (2007). Praca domowa uczniów w młodszym wieku szkolnym. Między teorią a praktyką. W: H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki (s. 158-163). Katowice: Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"