BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza umiejętności arytmetycznych dzieci 6–7-letnich
Data: 1998 – 1999
Badacz: Agata Jacewicz
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu osiągnięć arytmetycznych dzieci kończących edukację przedszkolną w kontekście długości okresu nauki w przedszkolu, płci dzieci oraz ich statusu społeczno-ekonomicznego (SES). Zastosowano następujące metody badawcze: test umiejętności matematycznych składający się z czterech zadań (E. Putkiewicz, R. Dolata, B. Murawska) oraz analizę dokumentów (Karta dziecka sześcioletniego). Badaniem objęto 200-osobową grupę dzieci w wieku sześciu i siedmiu lat z dwóch białostockich szkół podstawowych. W badanych szkołach realizowano Minimum Programowe wydane przez MEN 11 kwietnia 1992 roku. Dzieci podzielono na dwie grupy: 100 osób uczęszczających przez rok do przedszkola (tzw. zerówka) oraz 100 osób uczęszczających do przedszkola przez cztery lata. W każdej z tych grup połowę stanowiły dziewczęta, połowę zaś chłopcy. 70% dzieci pochodziło z rodzin o wysokim statusie społeczno-ekonomicznym, 30,1% – z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić pozytywny wpływ dłuższego kształcenia przedszkolnego na wyniki uzyskane przez dzieci – w grupie uczącej się w przedszkolu przez cztery lata niemal 50% osiągnęło najwyższy poziom umiejętności matematycznych, drugie tyle zaś – poziom średni. W drugiej grupie 20% dzieci osiągnęło poziom najwyższy, 20% – najniższy, 60% – średni. Długość edukacji przedszkolnej miała duże znaczenie dla dzieci, w tym szczególnie dla chłopców pochodzących z rodzin o niskim wskaźniku SES.

Deskryptory TESE: umiejętności podstawowe, kompetencje, matematyka, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, edukacja przedszkolna, szkoła podstawowa, równość szans, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: basic skills, competence, mathematics, transition from pre-primary to primary education, pre-primary education, primary school, equal opportunity, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Jacewicz, A. (2007). Diagnoza umiejętności arytmetycznych dzieci 6–7-letnich. W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 183-191). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"