| Tytuł badania: | 
		Kwestionariusz Środowiska Rodzinnego jako metoda diagnozowania rozwoju muzycznego | 
	
		
		
		
				
			| Instytucja: | 
			 | 
		
			
		| Data: | 
		[2007] | 
	
	
		| Badacz: | 
		Małgorzata Sierszeńska-Leraczyk | 
	
	
		| Abstrakt: | 
		
			 Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Które cechy i wymiary środowiska rodzinnego są szczególnie ważne dla ciągłości i jakości osiągnięć w studiach muzycznych? 2) Czy wymiary i charakterystyki środowiska rodzinnego, wyróżnione w dotychczasowych badaniach, różnicują tych uczniów, którzy kontynuują studia, od tych, którzy z nich przedwcześnie zrezygnowali? Próbę badawczą stanowiły 552 osoby (w tym uczniowie szkół muzycznych pierwszego i drugiego stopnia z Poznania, Choszczna oraz Piły; studenci Akademii Muzycznej w Poznaniu; polscy uczestnicy XII Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego w 2001 roku; grupa uczniów podstawowej szkoły ogólnokształcącej). W badaniu zastosowano Kwestionariusz Środowiska Rodzinnego oraz model regresji logistycznej z selekcją postępującą (wśród zmiennych znalazły się średnia ocen, płeć oraz grupa wiekowa). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że szczególnie istotne dla jakości i ciągłości studiów muzycznych były następujące wymiary Kwestionariusza: zaangażowanie w edukację muzyczną dziecka, dzieci znaczącą wartością w życiu rodziny oraz status społeczno-ekonomiczny. Odnotowano również, że lepszym osiągnięciom szkolnym towarzyszył tradycjonalizm wartości w rodzinie oraz uznawanie muzyki za znaczącą wartość w życiu rodzinnym. Jednocześnie potwierdzono zasadność stosowania Kwestionariusza Środowiska Rodzinnego w celach diagnostycznych i badawczych. 		 | 
	
			
		| Deskryptory TESE: | 
		szkoła artystyczna, edukacja muzyczna, kreatywność, rodzina, rozwój dziecka, środowisko społeczno-kulturowe, postawa, studia wyższe, postępy w nauce, efekt uczenia się | 
	
	
		| TESE descriptors: | 
		art school, music education, creativity, family, child development, socio-cultural environment, attitude, higher education course, study progress, learning outcome | 
	
	
		| Publikacje: | 
		- Sierszeńska-Leraczyk, M. (2008). Kwestionariusz Środowiska Rodzinnego jako metoda diagnozowania rozwoju muzycznego. W: W. Limont, J. Cieślikowska i J. Dreszer (red.), Zdolności. Talent. Twórczość (t. 2, 57-71). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
 
  |