BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Perfekcjonizm a osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych
Data: 2007
Badacz: Joanna Dreszer, Wiesława Limont, Katarzyna Śliwińska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Uczniowie zdolni o wysokich wynikach w nauczaniu charakteryzują się perfekcjonizmem zdrowym, a uczniowie zdolni o niskich wynikach – perfekcjonizmem neurotycznym lub brakiem perfekcjonizmu. 2) Uczniowie zdolni z wysokimi i niskim wynikami w nauczaniu różnią się w zakresie wymiarów składających się na perfekcjonizm. 3) Płeć wpływa na rodzaj i ekspresję perfekcjonizmu w kontekście osiągnięć szkolnych u zdolnych uczniów. Próbę badawczą stanowiło 405 uczniów gimnazjów i liceów ogólnokształcących w Toruniu. W związku z przesiewowym charakterem badania skonstruowano 26-osobową grupę kryterialną (posługując się definicją SNO sformułowaną przez N. Colangelo oraz Testem Matryc dla Zaawansowanych Ravena), w której znaleźli się uczniowie posiadający średnią ocen z semestru zimowego w roku szkolnym 2006/2007 poniżej poziomu 4,0. Metodą doboru parami utworzono grupę kontrolną, którą tworzyli uczniowie (N = 26) o średniej wyższej niż 4,5. Do pomiaru poziomu perfekcjonizmu zastosowano Kwestionariusz Sposobu Pracy (GWHS) autorstwa Schuler. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono istotne różnice między uczniami zdolnymi z wysokim i niskimi osiągnięciami szkolnymi w zakresie trzech wymiarów perfekcjonizmu: oczekiwania rodziców, krytycyzmu rodziców oraz porządku i organizacji. Uzyskany materiał nie pozwolił potwierdzić natomiast założenia o różnicach między chłopcami a dziewczętami w żadnym z badanych wymiarów. Dodatkowo wykazano, że w kwestii ogólnego czynnika perfekcjonizmu wystąpiła tendencja statystyczna w różnicach wyników między osobami zdolnymi o wysokim poziomie osiągnięć i osobami otrzymującymi niskie wyniki w nauczaniu.

Deskryptory TESE: postępy w nauce, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczenie się, uczeń, rodzina, rodzice, relacja rodzice – dziecko, postawa wobec szkoły, zachowania społeczne
TESE descriptors: study progress, learning outcome, learning process, learning, pupil, family, parents, parent-child relation, attitude towards school, social behaviour
Publikacje:
  • Śliwińska, K., Limont, W. i Dreszer, J. (2008). Perfekcjonizm a osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych. W: W. Limont, J. Cieślikowska i J. Dreszer (red.), Zdolności. Talent. Twórczość (t. 1, s. 103-117). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"