| Tytuł badania: | Perfekcjonizm a osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych | 
		
		
		
				
		| Data: | 2007 | 
	
		| Badacz: | Joanna Dreszer, Wiesława Limont, Katarzyna Śliwińska | 
	
		| Abstrakt: | Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Uczniowie zdolni o wysokich wynikach w nauczaniu charakteryzują się perfekcjonizmem zdrowym, a uczniowie zdolni o niskich wynikach – perfekcjonizmem neurotycznym lub brakiem perfekcjonizmu. 2) Uczniowie zdolni z wysokimi i niskim wynikami w nauczaniu różnią się w zakresie wymiarów składających się na perfekcjonizm. 3) Płeć wpływa na rodzaj i ekspresję perfekcjonizmu w kontekście osiągnięć szkolnych u zdolnych uczniów. Próbę badawczą stanowiło 405 uczniów gimnazjów i liceów ogólnokształcących w Toruniu. W związku z przesiewowym charakterem badania skonstruowano 26-osobową grupę kryterialną (posługując się definicją SNO sformułowaną przez N. Colangelo oraz Testem Matryc dla Zaawansowanych Ravena), w której znaleźli się uczniowie posiadający średnią ocen z semestru zimowego w roku szkolnym 2006/2007 poniżej poziomu 4,0. Metodą doboru parami utworzono grupę kontrolną, którą tworzyli uczniowie (N = 26) o średniej wyższej niż 4,5. Do pomiaru poziomu perfekcjonizmu zastosowano Kwestionariusz Sposobu Pracy (GWHS) autorstwa Schuler. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono istotne różnice między uczniami zdolnymi z wysokim i niskimi osiągnięciami szkolnymi w zakresie trzech wymiarów perfekcjonizmu: oczekiwania rodziców, krytycyzmu rodziców oraz porządku i organizacji. Uzyskany materiał nie pozwolił potwierdzić natomiast założenia o różnicach między chłopcami a dziewczętami w żadnym z badanych wymiarów. Dodatkowo wykazano, że w kwestii ogólnego czynnika perfekcjonizmu wystąpiła tendencja statystyczna w różnicach wyników między osobami zdolnymi o wysokim poziomie osiągnięć i osobami otrzymującymi niskie wyniki w nauczaniu. | 
			
		| Deskryptory TESE: | postępy w nauce, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczenie się, uczeń, rodzina, rodzice, relacja rodzice – dziecko, postawa wobec szkoły, zachowania społeczne | 
	
		| TESE descriptors: | study progress, learning outcome, learning process, learning, pupil, family, parents, parent-child relation, attitude towards school, social behaviour | 
	
		| Publikacje: | Śliwińska, K., Limont, W. i Dreszer, J. (2008). Perfekcjonizm a osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych. W: W. Limont, J. Cieślikowska i J. Dreszer (red.), Zdolności. Talent. Twórczość (t. 1, s. 103-117). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
 |