BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie kontroli a osiągnięcia szkolne i aspiracje edukacyjne dorastających
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Monika Dominiak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie, czy istnieje i na czym polega związek między poczuciem kontroli a osiągnięciami szkolnymi i aspiracjami edukacyjnymi młodzieży. Próbę badawczą stanowiło 396 dorastających osób (w tym 215 dziewcząt i 181 chłopców), które uczęszczały do drugich i trzecich klas szkół ponadgimnazjalnych (wiek uczniów mieścił się w przedziale od 16 do 18 lat). W badaniu zastosowano Skalę Umiejscowienia Kontroli – Oceny Szkolne. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że istnieje pozytywna relacja między poczuciem kontroli a osiągnięciami szkolnymi respondentów. Na podstawie zgromadzonego materiału okazało się, że stwierdzona zależność była nieco wyższa wśród chłopców niż dziewcząt (jednak w obu grupach miała charakter dodatni). Ponadto stwierdzono, że średnia osiągnięć szkolnych uczennic z wewnętrznym poczuciem kontroli była wyższa od średniej osiągnięć szkolnych dziewcząt z kontrolą zewnętrzną. Wewnętrzne poczucie kontroli współwystępowało z lepszymi rezultatami w nauce także w grupie chłopców. Analiza uzyskanego materiału pozwoliła ujawnić również, że związek poczucia kontroli z aspiracjami edukacyjnymi dorastających miał charakter nieistotny statystycznie. Okazało się, że przekonania badanych dotyczące ich własnej przyszłości edukacyjnej nie były powiązane z ich przeświadczeniami o możliwości wpływania na własne oceny.

Deskryptory TESE: postępy w nauce, efekt uczenia się, proces uczenia się, młodzież, szkoła średnia, postawa wobec szkoły, planowanie edukacji
TESE descriptors: study progress, learning outcome, learning process, youth, secondary school, attitude towards school, educational planning
Publikacje:
  • Dominiak, M. (2006). Poczucie kontroli a osiągnięcia szkolne i aspiracje edukacyjne dorastających. Ruch Pedagogiczny, 5-6, 81-91.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"