Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie, czy istnieje i na czym polega związek między poczuciem kontroli a osiągnięciami szkolnymi i aspiracjami edukacyjnymi młodzieży. Próbę badawczą stanowiło 396 dorastających osób (w tym 215 dziewcząt i 181 chłopców), które uczęszczały do drugich i trzecich klas szkół ponadgimnazjalnych (wiek uczniów mieścił się w przedziale od 16 do 18 lat). W badaniu zastosowano Skalę Umiejscowienia Kontroli – Oceny Szkolne. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że istnieje pozytywna relacja między poczuciem kontroli a osiągnięciami szkolnymi respondentów. Na podstawie zgromadzonego materiału okazało się, że stwierdzona zależność była nieco wyższa wśród chłopców niż dziewcząt (jednak w obu grupach miała charakter dodatni). Ponadto stwierdzono, że średnia osiągnięć szkolnych uczennic z wewnętrznym poczuciem kontroli była wyższa od średniej osiągnięć szkolnych dziewcząt z kontrolą zewnętrzną. Wewnętrzne poczucie kontroli współwystępowało z lepszymi rezultatami w nauce także w grupie chłopców. Analiza uzyskanego materiału pozwoliła ujawnić również, że związek poczucia kontroli z aspiracjami edukacyjnymi dorastających miał charakter nieistotny statystycznie. Okazało się, że przekonania badanych dotyczące ich własnej przyszłości edukacyjnej nie były powiązane z ich przeświadczeniami o możliwości wpływania na własne oceny. |