BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie kontrolowalności sytuacji stresowej a strategie radzenia sobie ze stresem u adolescentów
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Elżbieta Talik
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytanie badawcze: Czy istnieją różnice w doborze strategii radzenia sobie ze stresem między nastolatkami z wysokim vs. niskim poczuciem kontrolowalności sytuacji stresowej? Założono wstępnie, że uczniowie w sytuacjach postrzeganych jako kontrolowalne częściej wybierają strategie polegające na konfrontacyjnym zachowaniu, planowym rozwiązywaniu problemu i przejęciu odpowiedzialności. Natomiast w sytuacjach postrzeganych jako niekontrolowalne częściej młodzież wybiera samokontrolę emocjonalną, poszukiwanie społecznego wsparcia, dystansowanie, ucieczkę-unikanie. Przyjęto również, że dziewczęta różnią się od chłopców w zakresie strategii radzenia sobie ze stresem w zależności od poziomu poczucia kontrolowalności. W badaniu uczestniczyło 451 uczniów klas I-III liceum ogólnokształcącego w Lublinie, w tym 278 dziewcząt i 173 chłopców. W badaniu posłużono się Kwestionariuszem Sposobów Radzenia Sobie KSRS Lazarusa i Folkman. Poczucie kontrolowalności sytuacji stresowej oceniono za pomocą autorskiej skali PK. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że w sytuacjach postrzeganych jako kontrolowalne uczniowie wybierają częściej strategię konfrontacyjnego zachowania, planowego rozwiązania problemu i przejęcia odpowiedzialności. Najmniejszą kontrolowalność stresorów młodzież odczuwa w przypadku stresorów rodzinnych, a najwyższą – w przypadku stresorów rówieśniczych. Nie stwierdzono różnic w zakresie poczucia kontrolowalności stresorów szkolnych, rówieśniczych i osobistych. Wbrew oczekiwaniom w sytuacjach postrzeganych jako niekontrolowalne uczniowie nie stosują częściej strategii samokontroli emocjonalnej, nie poszukują częściej społecznego wsparcia ani nie podejmują strategii dystansowania się i unikania problemu. Wniosek ten był przeciwny wobec wyników innych badań, np. Ficka i Thomasa (1995), w których młodzież wychowywana w rodzinach stosujących przemoc wybierała częściej strategie ucieczkowe, a konkretnie ucieczkę w uzależnienia.

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, niekorzystne położenie, rozwiązywanie problemów, osobowość
TESE descriptors: youth, attitude, disadvantaged background, problem solving, personality
Publikacje:
  • Talik, E. (2010). Poczucie kontrolowalności sytuacji stresowej a strategie radzenia sobie ze stresem u adolescentów. Polskie Forum Psychologiczne, 1(15), 49-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"