Tytuł badania: |
Poczucie odpowiedzialności młodzieży niepełnosprawnej |
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Małgorzata Zaborniak-Sobczak |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę poczucia odpowiedzialności młodzieży niepełnosprawnej. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza własnej konstrukcji pt. Poczucie odpowiedzialności moralnej wśród młodzieży. Badaniem objęto 89 osób w wieku 17-23 lat, w tym 38 kobiet i 51 mężczyzn. Dobór próby miał charakter celowy z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności. Badaną grupę stanowiła młodzież niepełnosprawna (w tym z niepełnosprawnością wzroku oraz lekkim upośledzeniem intelektualnym), ucząca się w różnych typach ponadgimnazjalnych szkół specjalnych w województwie podkarpackim. Pomimo przewidywań, zgodnie z którymi osoby niepełnosprawne miały mieć obniżony poziom odpowiedzialności, wyniki badania okazały się bardziej optymistyczne. W zakresie związków uczuciowych badana młodzież niepełnosprawna wykazała dojrzałość emocjonalną, czuła się odpowiedzialna za siebie i swoich najbliższych, w tym za rodziców. Respondenci czuli się również odpowiedzialni za ludzi obcych i zobowiązani do niesienia pomocy potrzebującym. Młodzież upośledzona umysłowo w stopniu lekkim okazała się bardziej kategoryczna i częściej udzielała jednoznacznych odpowiedzi niż pozostali badani. Najniższy poziom poczucia odpowiedzialności wśród badanych stwierdzono w wymiarze historycznym. |
Author's Keywords: |
sense of responsibility, responsibility |
Deskryptory TESE: |
młodzież, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie widzenia, zachowania, postawa, odpowiedzialność, kształcenie specjalne |
TESE descriptors: |
youth, intellectual disability, visual impairment, behaviour, attitude, responsibility, special needs education |
Publikacje: |
- Zaborniak-Sobczak, M. (2011). Poczucie odpowiedzialności młodzieży niepełnosprawnej. Kwartalnik Pedagogiczny, 4(222), 135-155.
|