BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie odpowiedzialności młodzieży niepełnosprawnej
Data: [2011]
Badacz: Małgorzata Zaborniak-Sobczak
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę poczucia odpowiedzialności młodzieży niepełnosprawnej. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza własnej konstrukcji pt. Poczucie odpowiedzialności moralnej wśród młodzieży. Badaniem objęto 89 osób w wieku 17-23 lat, w tym 38 kobiet i 51 mężczyzn. Dobór próby miał charakter celowy z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności. Badaną grupę stanowiła młodzież niepełnosprawna (w tym z niepełnosprawnością wzroku oraz lekkim upośledzeniem intelektualnym), ucząca się w różnych typach ponadgimnazjalnych szkół specjalnych w województwie podkarpackim. Pomimo przewidywań, zgodnie z którymi osoby niepełnosprawne miały mieć obniżony poziom odpowiedzialności, wyniki badania okazały się bardziej optymistyczne. W zakresie związków uczuciowych badana młodzież niepełnosprawna wykazała dojrzałość emocjonalną, czuła się odpowiedzialna za siebie i swoich najbliższych, w tym za rodziców. Respondenci czuli się również odpowiedzialni za ludzi obcych i zobowiązani do niesienia pomocy potrzebującym. Młodzież upośledzona umysłowo w stopniu lekkim okazała się bardziej kategoryczna i częściej udzielała jednoznacznych odpowiedzi niż pozostali badani. Najniższy poziom poczucia odpowiedzialności wśród badanych stwierdzono w wymiarze historycznym.

Author's Keywords: sense of responsibility, responsibility
Deskryptory TESE: młodzież, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie widzenia, zachowania, postawa, odpowiedzialność, kształcenie specjalne
TESE descriptors: youth, intellectual disability, visual impairment, behaviour, attitude, responsibility, special needs education
Publikacje:
  • Zaborniak-Sobczak, M. (2011). Poczucie odpowiedzialności młodzieży niepełnosprawnej. Kwartalnik Pedagogiczny, 4(222), 135-155.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"