BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie zdolni nonkonformistyczni i konformistyczni a ich obraz siebie
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Ryszarda Ewa Bernacka, Ewa Misiuda-Kolejko
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytanie: Jaki jest obraz siebie uczniów zdolnych nonkonformistycznych i konformistycznych? Dodatkowo sformułowano pytania szczegółowe: Czy obraz siebie uczniów zdolnych nonkonformistów i konformistów różni się od siebie? Czy wśród uczniów zdolnych przeważają konformiści czy nonkonformiści? Do zebrania materiału badawczego zastosowano Kwestionariusz Twórczego Zachowania (KANH) autorstwa Popka oraz test Lista Przymiotników ACL-37 opracowany przez Gougha i Heilbruna. Badaniem objęto 71 uczniów zdolnych z drugich i trzecich klas gimnazjów w Lublinie (w tym 46 dziewcząt i 26 chłopców). Wśród respondentów 33% stanowiły osoby ze względną równowagą między konformizmem i nonkonformizmem, 28% – osoby z przewagą konformizmu, 13% – typowi konformiści, 15% – osoby z przewagą nonkonformizmu, a 11% stanowili typowi nonkonformiści. Zgromadzony materiał pozwolił stwierdzić, że występują istotne statystycznie różnice w obrazie siebie gimnazjalistów zdolnych nonkonformistycznych i konformistycznych. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi okazało się, że konformiści mieli bardziej nasiloną potrzebę poniżania się i podporządkowywania, samokontrolę oraz potrzebę wsparcia. Podczas gdy u nonkonformistów odnotowano większe nasilenie pozostałych skal ACL, tj. osobowości twórczej, męskości, swobodnego dziecka, potrzeby dominacji, zaufania do siebie, idealnego obrazu siebie, wysokiej oryginalności i inteligencji, potrzeby autonomii oraz potrzeby zwracania na siebie uwagi.

Deskryptory TESE: postępy w nauce, proces uczenia się, uczenie się, postawa, postawa wobec szkoły, relacje interpersonalne, zachowania, zachowania społeczne, uczeń
TESE descriptors: study progress, learning process, learning, attitude, attitude towards school, interpersonal relations, behaviour, social behaviour, pupil
Publikacje:
  • Bernacka, R.E. i Misiuda-Kolejko, E. (2008). Uczniowie zdolni nonkonformistyczni i konformistyczni a ich obraz siebie. W: W. Limont, J. Cieślikowski i J. Dreszer (red.), Zdolności. Talent. Twórczość (t. 1, s. 163-177). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"