Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytanie: Jaki jest obraz siebie uczniów zdolnych nonkonformistycznych i konformistycznych? Dodatkowo sformułowano pytania szczegółowe: Czy obraz siebie uczniów zdolnych nonkonformistów i konformistów różni się od siebie? Czy wśród uczniów zdolnych przeważają konformiści czy nonkonformiści? Do zebrania materiału badawczego zastosowano Kwestionariusz Twórczego Zachowania (KANH) autorstwa Popka oraz test Lista Przymiotników ACL-37 opracowany przez Gougha i Heilbruna. Badaniem objęto 71 uczniów zdolnych z drugich i trzecich klas gimnazjów w Lublinie (w tym 46 dziewcząt i 26 chłopców). Wśród respondentów 33% stanowiły osoby ze względną równowagą między konformizmem i nonkonformizmem, 28% – osoby z przewagą konformizmu, 13% – typowi konformiści, 15% – osoby z przewagą nonkonformizmu, a 11% stanowili typowi nonkonformiści. Zgromadzony materiał pozwolił stwierdzić, że występują istotne statystycznie różnice w obrazie siebie gimnazjalistów zdolnych nonkonformistycznych i konformistycznych. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi okazało się, że konformiści mieli bardziej nasiloną potrzebę poniżania się i podporządkowywania, samokontrolę oraz potrzebę wsparcia. Podczas gdy u nonkonformistów odnotowano większe nasilenie pozostałych skal ACL, tj. osobowości twórczej, męskości, swobodnego dziecka, potrzeby dominacji, zaufania do siebie, idealnego obrazu siebie, wysokiej oryginalności i inteligencji, potrzeby autonomii oraz potrzeby zwracania na siebie uwagi. |