BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie zdolni w opiniach nauczycieli
Instytucja:
Data: 1998 – 1999
Badacz: Teresa Giza
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie nauczycieli na temat zdolnych uczniów. W badaniu wzięło udział 367 kobiet i 78 mężczyzn pracujących w szkołach na terenie województw lubelskiego, mazowieckiego, małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. Wyższe wykształcenie pedagogiczne posiadało 71,5% respondentów; 28,8% uczyło przedmiotów humanistycznych, a 17,3% – ścisłych. 43,1% stanowili dyrektorzy szkół. Najczęściej rozpoznawane zdolności uczniów w opiniach nauczycieli: artystyczne (81,8%), w zakresie przedmiotów nauczania (48,5%), sportowe (44,9%), matematyczne (35%), humanistyczne (10%), językowe (9,7%) i wszechstronne (7%). W pracy z uczniami zdolnymi nauczyciele stosują takie metody jak: nauczanie problemowe (80,7%), gry dydaktyczne (68,5%), nauczanie przez badanie (36,4%), elementy treningu twórczości (26,7%), elementy heurystyki (17,3%). W badanych szkołach wobec uczniów zdolnych podejmuje się takie działania jak: olimpiady i konkursy (88,1%), kółka zainteresowań (67,4%), zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne (55,1%), zajęcia fakultatywne (13,7%) i programy specjalne (6,5%). W opinii blisko co trzeciego respondenta zdolni uczniowie nadają ton życiu szkoły. 11,9% nauczycieli oceniło zdolnych uczniów jako przeciętnych. 66,3% podkreśliło zaangażowanie uzdolnionych uczniów w życie szkoły; pozostali respondenci nie zwrócili uwagi na ich zwiększoną aktywność. 8,8% nauczycieli zgłosiło trudności wychowawcze, jakie sprawiają im zdolni uczniowie (przede wszystkim uzdolnieni artystycznie – 37,5%). W badaniu zdolności uczniów 38,2% posługiwało się wynikami pomiarów, w tym testów psychologicznych, badań specjalistycznych w poradniach, testów dydaktycznych, a także zwycięstwami w konkursach. Blisko połowa respondentów uważała, że nie ma szczególnego wieku, w którym ujawniają się zdolności uczniów. 7,9% nauczycieli twierdziło, że aktywność uczniów jest związana nie tyle z wiekiem, ile z okresem cyklu szkolnego – ich zdaniem dzieci uaktywniały się na wiosnę, przed terminami i ogłoszeniem konkursów.

Deskryptory TESE: uzdolniony, uzdolniony uczeń, środki dydaktyczne, metoda nauczania, zajęcia pozalekcyjne, konkurs
TESE descriptors: gifted, gifted pupil, teaching resourses, teaching method, supervised study, competition
Publikacje:
  • Giza, T. (2005). Uczniowie zdolni w opiniach nauczycieli. W: W. Limont i J. Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych (t. 2, s. 153-164). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"