BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie z dysleksją rozwojową na sprawdzianie w roku szkolnym 2007/2008
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2007 – 2008
Badacz: Teresa Wejner
Abstrakt:

Celem badania było określenie udziału uczniów z dysleksją w egzaminach zewnętrznych, zdawanych przez szóstoklasistów. Badanie to przeprowadzono z wykorzystaniem danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Porównanie wyników badania z tymi uzyskanymi w roku szkolnym 2006/2007 pozwoliło stwierdzić, że udział uczniów z dysleksją wśród zdających wzrósł o 0,04%. Zmniejszyło się za to zróżnicowanie województw pod względem odsetka uczniów z dysleksją, choć nadal było ono obserwowalne – wśród województw z najwyższymi odsetkami znalazło się województwo pomorskie (15,94%), mazowieckie (12,47%), warmińsko-mazurskie (10,39%) oraz małopolskie (10,33%). Jeszcze większe zróżnicowanie dotyczyło powiatów, w których odsetki uczniów z dysleksją wahały się od 0,8% do 32,7%. Świadczyło to o utrzymującej się zależności występowania dysleksji od miejsca zamieszkania, a zatem i o problemie nierówności edukacyjnych. Dysleksja występowała znacznie częściej u chłopców, którzy stanowili ponad 70% ogółu zdających z dysleksją. Osoby z dysleksją uzyskały jednak na sprawdzianie średnio 26,03 punktu, czyli o 0,29 punktu więcej od uczniów bez zdiagnozowanej dysleksji, przy czym na różnicy tej zaważyła wyższa o 0,66 punktu ocena z pisania, w zakresie pozostałych umiejętności uczniowie z dysleksją poradzili sobie gorzej od rówieśników bez dysleksji.

Deskryptory TESE: trudności w czytaniu, umiejętności pisania, umiejętność czytania, trudności w nauce, egzamin końcowy, szkoła podstawowa
TESE descriptors: reading difficulty, written skills, , learning difficulty, final examination, primary school
Publikacje:
  • Wejner, T. (2008). Uczniowie z dysleksją rozwojową na sprawdzianie w roku szkolnym 2007/2008. Dysleksja, 1(1), 29-31.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"