Abstrakt: |
Celem badania było określenie udziału uczniów z dysleksją w egzaminach zewnętrznych, zdawanych przez szóstoklasistów. Badanie to przeprowadzono z wykorzystaniem danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Porównanie wyników badania z tymi uzyskanymi w roku szkolnym 2006/2007 pozwoliło stwierdzić, że udział uczniów z dysleksją wśród zdających wzrósł o 0,04%. Zmniejszyło się za to zróżnicowanie województw pod względem odsetka uczniów z dysleksją, choć nadal było ono obserwowalne – wśród województw z najwyższymi odsetkami znalazło się województwo pomorskie (15,94%), mazowieckie (12,47%), warmińsko-mazurskie (10,39%) oraz małopolskie (10,33%). Jeszcze większe zróżnicowanie dotyczyło powiatów, w których odsetki uczniów z dysleksją wahały się od 0,8% do 32,7%. Świadczyło to o utrzymującej się zależności występowania dysleksji od miejsca zamieszkania, a zatem i o problemie nierówności edukacyjnych. Dysleksja występowała znacznie częściej u chłopców, którzy stanowili ponad 70% ogółu zdających z dysleksją. Osoby z dysleksją uzyskały jednak na sprawdzianie średnio 26,03 punktu, czyli o 0,29 punktu więcej od uczniów bez zdiagnozowanej dysleksji, przy czym na różnicy tej zaważyła wyższa o 0,66 punktu ocena z pisania, w zakresie pozostałych umiejętności uczniowie z dysleksją poradzili sobie gorzej od rówieśników bez dysleksji. |