BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie wczesnej edukacji wobec przekazów reklam telewizyjnych
Data: 2001 – 2004
Badacz: Tatiana Kłosińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie roli mediów (głównie telewizji, a w szczególności reklamy) w życiu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Przeprowadzono dwa pomiary – pierwszy w latach 2001/2002, drugi w latach 2003/2004. Objęto nimi prawie 400 trzecioklasistów z największych opolskich szkół podstawowych, ich rodziców oraz nauczycieli kształcenia zintegrowanego. Wyniki badania ujawniły, że dzieci odnosiły się do reklamy w różnorodny sposób, zawsze jednak w kategoriach dotyczących najbliższego otoczenia i relacyjnych. Wypowiedzi te cechowały się uwarunkowaniami emocjonalnymi. Rodzice (63%) i nauczyciele (49%) badanych dzieci dostrzegali inspirujące oddziaływanie programów telewizyjnych, głównie w zakresie odgrywania scenek, rysowania czy śpiewania. Większość trzecioklasistów potrafiła wykazać aktywność językową w tworzeniu własnych tekstów zainspirowanych przekazem reklamowym (77%), część wyraziła to w formie plastycznej (12%), część zaś w obu formach (11%). 53% dzieci jedynie czasami oglądało telewizję wspólnie z rodzicami, 24,7% stwierdziło, że nigdy tego nie robią. 44,7% dzieci nie miało okazji podzielić się swoimi uwagami na temat programów telewizyjnych z rodzicami. Porównanie wyników obu zrealizowanych pomiarów ujawniło wzrost krytycyzmu dzieci w stosunku do reklam – w roku 2003/2004 tylko co czwarte dziecko wykazało pełną wiarę w reklamy. Na podstawie wypowiedzi uczniów wyróżniono szereg postaw wyrażanych wobec problemu otaczającej rzeczywistości pozbawionej telewizji: kategoryczny sprzeciw, podejście dystansowe/alternatywne, podejście emocjonalne, podejście refleksyjne, podejście informacyjne.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, kształcenie integracyjne, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, środki masowego przekazu, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: primary school, inclusive education, generalist teacher, mass media, parent-child relation
Publikacje:
  • Kłosińska, T. (2007). Uczniowie wczesnej edukacji wobec przekazów reklam telewizyjnych. W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 355-362). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"