BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie upośledzeni umysłowo jako ofiary i sprawcy agresji elektronicznej
Projekt badawczy:
  • Wzory używania nowoczesnych technologii komunikacyjnych przez młodzież upośledzoną umysłowo
pokaż badania
Instytucja:
Data: marzec 2009 – kwiecień 2009
Badacz: Iza Bartnicka, Kamila Knol, Zdzisław Korbus, Paulina Kubiak, Ewelina Kuźniarek, Agata Matuszewska, Marcin Michałowski, Piotr Plichta, Jacek Pyżalski, Krzysztof Rokicki, Edyta Sabicka, Katarzyna Sachrajda, Maciej Staszewski, Joanna Szypuła
Abstrakt:

Celem badania było poznanie wzoru korzystania z nowoczesnych technologii (TIK) wśród młodzieży upośledzonej umysłowo, ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska agresji elektronicznej. Badanie przeprowadzono w ramach grantu Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi na projekt Wzory używania nowoczesnych technologii komunikacyjnych przez młodzież upośledzoną umysłowo. Grupę badawczą stanowiło 23 uczniów klas szóstych szkoły podstawowej i klas I-III gimnazjalnych z Łodzi (17 chłopców i sześć dziewcząt). Badane szkoły były placówkami kształcenia specjalnego. W badaniu wykorzystano wywiad niestandaryzowany. Pytania badawcze dotyczyły używania komputera i internetu, częstotliwości korzystania z zasobów sieciowych, świadomości zagrożeń obecnych w internecie, przypadków agresji elektronicznej, używania telefonów komórkowych. Wyniki badania, zdaniem autora, jednoznacznie wskazują na potrzebę zajęcia się problemem agresji elektronicznej występującej w środowisku dzieci i młodzieży, szczególnie w grupie uczniów upośledzonych umysłowo.

Deskryptory TESE: upośledzenie, przemoc, technologia informacyjno-komunikacyjna, złe sprawowanie, Internet, relacja rodzice – dziecko, przemoc szkolna, szkolnictwo specjalne
TESE descriptors: disability, violence, ICT, misconduct, Internet, parent-child relation, bullying, separate special education
Publikacje:
  • Plichta, P. (2009). Uczniowie upośledzeni umysłowo jako ofiary i sprawcy agresji elektronicznej. W: T. Żółkowska i L. Konopska (red.), W kręgu niepełnosprawności – teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej (t. 5, s. 335-342). Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"