Obserwuj
Tytuł badania: |
Uczniowie upośledzeni umysłowo jako ofiary i sprawcy agresji elektronicznej |
Projekt badawczy: |
- Wzory używania nowoczesnych technologii komunikacyjnych przez młodzież upośledzoną umysłowo
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
marzec 2009 – kwiecień 2009 |
Badacz: |
Iza Bartnicka, Kamila Knol, Zdzisław Korbus, Paulina Kubiak, Ewelina Kuźniarek, Agata Matuszewska, Marcin Michałowski, Piotr Plichta, Jacek Pyżalski, Krzysztof Rokicki, Edyta Sabicka, Katarzyna Sachrajda, Maciej Staszewski, Joanna Szypuła |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie wzoru korzystania z nowoczesnych technologii (TIK) wśród młodzieży upośledzonej umysłowo, ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska agresji elektronicznej. Badanie przeprowadzono w ramach grantu Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi na projekt Wzory używania nowoczesnych technologii komunikacyjnych przez młodzież upośledzoną umysłowo. Grupę badawczą stanowiło 23 uczniów klas szóstych szkoły podstawowej i klas I-III gimnazjalnych z Łodzi (17 chłopców i sześć dziewcząt). Badane szkoły były placówkami kształcenia specjalnego. W badaniu wykorzystano wywiad niestandaryzowany. Pytania badawcze dotyczyły używania komputera i internetu, częstotliwości korzystania z zasobów sieciowych, świadomości zagrożeń obecnych w internecie, przypadków agresji elektronicznej, używania telefonów komórkowych. Wyniki badania, zdaniem autora, jednoznacznie wskazują na potrzebę zajęcia się problemem agresji elektronicznej występującej w środowisku dzieci i młodzieży, szczególnie w grupie uczniów upośledzonych umysłowo. |
Deskryptory TESE: |
upośledzenie, przemoc, technologia informacyjno-komunikacyjna, złe sprawowanie, Internet, relacja rodzice – dziecko, przemoc szkolna, szkolnictwo specjalne |
TESE descriptors: |
disability, violence, ICT, misconduct, Internet, parent-child relation, bullying, separate special education |
Publikacje: |
- Plichta, P. (2009). Uczniowie upośledzeni umysłowo jako ofiary i sprawcy agresji elektronicznej. W: T. Żółkowska i L. Konopska (red.), W kręgu niepełnosprawności – teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej (t. 5, s. 335-342). Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.