BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cechy przystosowania emocjonalnego i społecznego a predyspozycje do zachowań twórczych
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Monika Wróblewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytanie: Czy występują różnice w przystosowaniu emocjonalnym i społecznym osób o wysokim i niskim poziomie zachowań twórczych? Założono, że osoby o większym poziomie kreatywności będą wyróżniać się wyższym poziomem przystosowania w obu wymiarach. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH Popka oraz Test Niedokończonych Zdań Curtisa. Próbę badawczą stanowiło 150 osób (w tym 76 studentów piątego roku studiów stacjonarnych oraz 74 studentów drugiego roku studiów zaocznych Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że wśród osób wysoko twórczych (N = 19) najwyższą średnią wartość osiągnęła zmienna antagonizmu (26% wszystkich zmiennych negatywnych). Ponadto wysokie średnie wartości odnotowano w zakresie pesymizmu (25%). Z kolei najniższą wartość uzyskano pod względem zazdrości oraz utraty kontaktu ze środowiskiem rodzinnym. Wśród osób o niższym poziomie kreatywności najwyższą średnią wartość osiągnęła zmienna pesymizmu (25%); wysokie wartości uzyskały także: poczucie bezpieczeństwa oraz antagonizm. Podobnie jak w przypadku osób z pierwszej grupy najniższe wartości osiągnęły zazdrość i utrata kontaktu ze środowiskiem rodzinnym. Ponadto okazało się, że osoby wysoko twórcze charakteryzowały się istotnie wyższym poziomem wartości w zakresie zmiennych pozytywnych (zakończenia zdań jednoznacznie pozytywne) niż osoby nisko twórcze.

Deskryptory TESE: zachowania, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, postawa, student, postawa wobec szkoły, relacje interpersonalne
TESE descriptors: behaviour, social behaviour, social competences, attitude, student, attitude towards school, interpersonal relations
Publikacje:
  • Wróblewska, M. (2008). Cechy przystosowania emocjonalnego i społecznego a predyspozycje do zachowań twórczych. W: W. Limont, J. Cieślikowski i J. Dreszer (red.), Zdolności. Talent. Twórczość (t. 1, s. 179-189). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"