Tytuł badania: |
Cechy przystosowania emocjonalnego i społecznego a predyspozycje do zachowań twórczych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Monika Wróblewska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytanie: Czy występują różnice w przystosowaniu emocjonalnym i społecznym osób o wysokim i niskim poziomie zachowań twórczych? Założono, że osoby o większym poziomie kreatywności będą wyróżniać się wyższym poziomem przystosowania w obu wymiarach. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH Popka oraz Test Niedokończonych Zdań Curtisa. Próbę badawczą stanowiło 150 osób (w tym 76 studentów piątego roku studiów stacjonarnych oraz 74 studentów drugiego roku studiów zaocznych Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że wśród osób wysoko twórczych (N = 19) najwyższą średnią wartość osiągnęła zmienna antagonizmu (26% wszystkich zmiennych negatywnych). Ponadto wysokie średnie wartości odnotowano w zakresie pesymizmu (25%). Z kolei najniższą wartość uzyskano pod względem zazdrości oraz utraty kontaktu ze środowiskiem rodzinnym. Wśród osób o niższym poziomie kreatywności najwyższą średnią wartość osiągnęła zmienna pesymizmu (25%); wysokie wartości uzyskały także: poczucie bezpieczeństwa oraz antagonizm. Podobnie jak w przypadku osób z pierwszej grupy najniższe wartości osiągnęły zazdrość i utrata kontaktu ze środowiskiem rodzinnym. Ponadto okazało się, że osoby wysoko twórcze charakteryzowały się istotnie wyższym poziomem wartości w zakresie zmiennych pozytywnych (zakończenia zdań jednoznacznie pozytywne) niż osoby nisko twórcze. |
Deskryptory TESE: |
zachowania, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, postawa, student, postawa wobec szkoły, relacje interpersonalne |
TESE descriptors: |
behaviour, social behaviour, social competences, attitude, student, attitude towards school, interpersonal relations |
Publikacje: |
- Wróblewska, M. (2008). Cechy przystosowania emocjonalnego i społecznego a predyspozycje do zachowań twórczych. W: W. Limont, J. Cieślikowski i J. Dreszer (red.), Zdolności. Talent. Twórczość (t. 1, s. 179-189). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
|