BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cechy osobowości wybranych grup nauczycieli w świetle analizy psychologicznej
Data: [2000]
Badacz: Wiesław Poleszak
Abstrakt:

Celem badania było określenie zależności między wybranymi cechami osobowości nauczycieli i przebiegiem procesu wychowawczo-dydaktycznego. Na poziomie teoretycznym wykorzystano osiągnięcia nurtu psychologii humanistycznej. Badaniem objęto 60 nauczycieli przedmiotów humanistycznych (języka polskiego, języków obcych i historii) oraz wychowania fizycznego ze szkół podstawowych i średnich z obszaru miejskiego. W badaniu zastosowano test przymiotnikowy ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić bardzo zbliżony profil realnego i idealnego obrazu siebie w obu grupach nauczycieli – przedmiotów humanistycznych i wychowania fizycznego. Do najważniejszych pozytywnych cech obrazu idealnego i realnego badanych można było zaliczyć sprawne funkcjonowanie w sferze działaniowej i zadaniowej, zadowalające kontakty interpersonalne, predyspozycje do kierowania innymi i przyjmowania na siebie ról społecznych, poczucie zaufania do siebie, poczucie samokontroli, zdolność przystosowania się do rzeczywistości, opiekuńczość w relacjach z innymi, twórczość i wrażliwość w działaniu. Zaobserwowano również występowanie cech negatywnych w postaci zachowań o charakterze obronnym w kontaktach z innymi, niskiej tendencji do zmiany dotychczasowego sposobu funkcjonowania, niskiego poziomu działania intuicyjnego oraz tendencji do przyjmowania podrzędnych ról społecznych i rezygnowania z własnego punktu widzenia. Wśród nauczycieli wychowania fizycznego w większej liczbie skal wystąpiły istotne statystycznie różnice między realnym i idealnym obrazem siebie, co świadczyło o większym potencjale rozwojowym niż u nauczycieli przedmiotów humanistycznych, w tym o częstszym podejmowaniu działań zmierzających do usprawniania funkcjonowania osobistego. Wszystkie cechy określone jako negatywne mogły wpływać na obniżenie jakości wykonywanej pracy dydaktycznej i wychowawczej u badanych nauczycieli, jednak szczególnie niekorzystny w tym kontekście był niski poziom dążenia do usprawniania kontaktu z uczniem.

Deskryptory TESE: osobowość, psychologia, nauczanie języków obcych, polski, wychowanie fizyczne, nauczyciel przedmiotu
TESE descriptors: personality, psychology, foreign language teaching, Polish, physical education, specialist teacher
Publikacje:
  • Poleszak, W. (2000). Cechy osobowości wybranych grup nauczycieli w świetle analizy psychologicznej. Edukacja, 1, 30-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"