Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono wśród nauczycieli z 28 województw. Wyróżnili oni siedem grup zadań i 83 czynności wykonywane w ramach zawodu: zadania przygotowawcze (12 czynności, głównie przygotowanie merytoryczne i metodyczne do lekcji); zadania wykonawcze (26 czynności, głównie zadania wynikające z wykonywania funkcji wychowawcy klasowego); zadania dydaktyczne (23 czynności, głównie przygotowanie i prowadzenie lekcji); zadania opiekuńcze (20 czynności, głównie rozpoznawanie i diagnozowanie warunków życia uczniów); współpraca ze środowiskiem (9 czynności, głównie udział w pracach organizacji działających w środowisku); samokształcenie (12 czynności, głównie udział w szkoleniu metodycznym); zadania administracyjno-gospodarcze (cztery czynności, np. dyżury, zlecona praca przy remontach szkół itp.). Na podstawie wywiadów z nauczycielami wskazano znaczące zróżnicowanie w świadomości co do wielości zadań i poszczególnych czynności. Nauczyciele wskazywali ponadto na dysproporcje w realizacji różnych funkcji, na dominację funkcji dydaktycznej, niedorozwój wielu czynności i formalne ich podejmowanie.
|