BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zachowanie przystosowawcze a powodzenie w nauce szkolnej 12-letnich chłopców upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
Data: [2000]
Badacz: Katarzyna Tomczyk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy związku między zachowaniem przystosowawczym chłopców w wieku 12 lat z lekkim upośledzeniem umysłowym i ich rówieśników w normie rozwojowej a ich sukcesami szkolnymi. Badaniem objęto 70 chłopców (35 z lekkim upośledzeniem umysłowym oraz 35 w normie rozwojowej). Teren badań stanowiły trzy specjalne szkoły podstawowe oraz dwie masowe szkoły podstawowe w Warszawie. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano polski przekład Vinelandzkiej Skali Zachowania Przystosowawczego S. Sparrow i współpracowników. Ponadto posłużono się testem cichego czytania ze zrozumieniem treści, testem ortograficznym M. Grzywak-Kaczyńskiej oraz testem matematycznym. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie lekko upośledzeni umysłowo uzyskali gorsze wyniki w zakresie ogólnego niezależnego funkcjonowania. Wykazano również, że w zakresie umiejętności składających się na ogólne niezależne funkcjonowanie respondentów niepełnosprawnych cechowało umiarkowane lub głębokie upośledzenie rozwoju w poszczególnych kategoriach i podkategoriach skali VABS. Odnotowano ponadto, że badani z grupy kryterialnej częściej niż rówieśnicy w normie rozwojowej ujawniali zaburzone zachowania. Jednocześnie na podstawie uzyskanych wyników w zakresie motoryki małej i dużej wykluczono zaburzenia w funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego u uczniów upośledzonych intelektualnie.

Deskryptory TESE: zachowania, osoby niepełnosprawne, upośledzenie, postępy w nauce, efekt uczenia się, nauka szkolna, rozwój dziecka
TESE descriptors: behaviour, people with disabilities, disability, study progress, learning outcome, schooling, child development
Publikacje:
  • Tomczyk, K. (2001). Zachowanie przystosowawcze a powodzenie w nauce szkolnej 12-letnich chłopców upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Szkoła Specjalna, 4, 213-221.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"