BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trening twórczości z komputerem – wstępne wyniki badań
Projekt badawczy:
  • Trening twórczości z komputerem
Instytucja:
Data: wrzesień 2005 – październik 2005
Badacz: Małgorzata Jabłonowska, Anna Stańczyk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu opisu efektów projektu Trening twórczości z komputerem (TIK), w którym brało udział 29 trzecioklasistów (w tym 12 chłopców i 17 dziewczynek) uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 175. Do zebrania materiału badawczego zastosowano technikę grup równoległych, wywiad z nauczycielem (na temat kompetencji informatycznych oraz ewentualnego rozwoju poszczególnych osób), Test Kół Paula E. Torrance’a oraz Test Kate Franck. W badaniu wykorzystano także obserwację uczestniczącą. Do zmiennych niezależnych należał udział w treningu twórczości (tzn. w 30 trzygodzinnych spotkaniach, które odbywały się dwa razy w tygodniu). Zmiennymi towarzyszącymi były płeć, wiek uczestników, sprawność manualna, ilość czasu spędzanego przez dziecko dziennie przy komputerze oraz początkowe umiejętności informatyczne dzieci. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono bardzo silne zróżnicowanie dzieci w zakresie oryginalności. Uczniowie otrzymali wyniki mieszczące się w przedziale od 0 do 6,5 pkt. Wykazano ponadto, że średnia liczba rysunków (oryginalnych), która przypadała na jedną osobę przed rozpoczęciem treningu, wynosiła od 1,42, natomiast po zakończeniu projektu – 2,36. Jednocześnie odnotowano, że średnia liczba punktów dotycząca wyobraźni twórczej na początku badania wynosiła 16,35, natomiast w jego końcowej fazie – 15,29. Dodatkowo zaobserwowano, że trening twórczości pozytywnie wpłynął na kształtowanie śmiałej i odważnej postawy w podejmowaniu zadań, sprzyjał także rozwojowi umiejętności współpracy z rówieśnikami w grupie zadaniowej.

Deskryptory TESE: użytkowanie komputerów, komputer, technologia informacyjno-komunikacyjna, uczenie się, postępy w nauce, efekt uczenia się, zachowania społeczne, zachowania, postawa, uczeń, kreatywność
TESE descriptors: computer usage, computer, ICT, learning, study progress, learning outcome, social behaviour, behaviour, attitude, pupil, creativity
Publikacje:
  • Jabłonowska, M. i Stańczyk, A. (2008). Trening twórczości z komputerem – wstępne wyniki badań. W: W. Limont, J. Cieślikowska i J. Dreszer (red.), Zdolności. Talent. Twórczość (t. 1, s. 237-249). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"