Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu opisu efektów projektu Trening twórczości z komputerem (TIK), w którym brało udział 29 trzecioklasistów (w tym 12 chłopców i 17 dziewczynek) uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 175. Do zebrania materiału badawczego zastosowano technikę grup równoległych, wywiad z nauczycielem (na temat kompetencji informatycznych oraz ewentualnego rozwoju poszczególnych osób), Test Kół Paula E. Torrance’a oraz Test Kate Franck. W badaniu wykorzystano także obserwację uczestniczącą. Do zmiennych niezależnych należał udział w treningu twórczości (tzn. w 30 trzygodzinnych spotkaniach, które odbywały się dwa razy w tygodniu). Zmiennymi towarzyszącymi były płeć, wiek uczestników, sprawność manualna, ilość czasu spędzanego przez dziecko dziennie przy komputerze oraz początkowe umiejętności informatyczne dzieci. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono bardzo silne zróżnicowanie dzieci w zakresie oryginalności. Uczniowie otrzymali wyniki mieszczące się w przedziale od 0 do 6,5 pkt. Wykazano ponadto, że średnia liczba rysunków (oryginalnych), która przypadała na jedną osobę przed rozpoczęciem treningu, wynosiła od 1,42, natomiast po zakończeniu projektu – 2,36. Jednocześnie odnotowano, że średnia liczba punktów dotycząca wyobraźni twórczej na początku badania wynosiła 16,35, natomiast w jego końcowej fazie – 15,29. Dodatkowo zaobserwowano, że trening twórczości pozytywnie wpłynął na kształtowanie śmiałej i odważnej postawy w podejmowaniu zadań, sprzyjał także rozwojowi umiejętności współpracy z rówieśnikami w grupie zadaniowej. |