Abstrakt: |
Badanie miało na celu weryfikację skuteczności treningu umiejętności społecznych, w którym uczestniczyli nieletni przebywający w ośrodku kuratorskim. Badaniem objęto 87 osób, w tym 23 dziewcząt (wszyscy respondenci byli w wieku 14-18 lat). Treningi zrealizowano w czterech ośrodkach kuratorskich w Lublinie, a także w podobnych placówkach funkcjonujących w Lubartowie, Łęcznej, Świdniku i Radzyniu Podlaskim. Poziom umiejętności społecznych określono za pomocą Kwestionariusza Umiejętności Prospołecznych A. Goldsteina. Blisko 40% nieletnich pochodziło z niepełnych rodzin, a w 60% przypadków wystąpiła niewydolność wychowawcza rodziców. Połowa badanych miała opóźnienie edukacyjne, a co czwarty respondent nie realizował obowiązku szkolnego w ośrodku kuratorskim. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że po uczestnictwie w treningu umiejętności społecznych nieletni wyżej oceniali swoje kompetencje społeczne. Wzrost ocen wystąpił w przypadku wszystkich skal, tj. umiejętności podstawowych, zaawansowanych, emocjonalnych, alternatywnych wobec agresji, kontroli stresu oraz planowania. Największe pozytywne zmiany odnotowano w odniesieniu do umiejętności zaawansowanych, emocjonalnych, kontroli stresu oraz w zakresie ogólnego wyniku (różnica między pomiarem przed treningiem i po nim okazała się istotna statystycznie). Tym samym badana młodzież po zajęciach kształcących jej umiejętności społeczne wyżej oceniała swoje kompetencje w zakresie proszenia o pomoc, udzielania wskazówek, przepraszania, wykonywania poleceń. Co więcej, nieletni potrafili lepiej rozpoznawać i wyrażać swoje uczucia, rozumieć uczucia innych czy radzić sobie z gniewem. |