Tytuł badania: |
Intuicja a twórczość, typy inteligencji i osiągnięcia szkolne |
Instytucja: |
|
Data: |
[2005] |
Badacz: |
Maciej Karwowski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Racjonaliści cechują się wyższym poziomem inteligencji emocjonalnej. 2) Są istotne statystycznie różnice w poziomie zdolności czterech typów wyróżnionych na bazie testu LIZ. W badaniu wykorzystano metody TCT-DP Urbana i Jellena (pomiar zdolności twórczych), KANH Popka (pomiar postaw twórczych), Test Matryc Ravena w wersji dla zaawansowanych (pomiar inteligencji akademickiej), kwestionariusz INTE (pomiar inteligencji emocjonalnej) oraz test LIZ Dobrołowicza (pomiar preferencji w zakresie intuicyjności oraz poziomu inteligencji intuicyjnej). Badaniem objęto 561 uczniów szkół średniej (w tym 317 chłopców oraz 244 dziewczęta) w wieku od 17 do 19 lat. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że intuicjoniści i racjonaliści różnią się poziomem inteligencji akademickiej i emocjonalnej oraz efektywnością rozwiązywania problemów w teście LIZ. Zgromadzony materiał pozwolił także stwierdzić brak istotnych statystycznie różnic w zakresie emocjonalnej inteligencji akademickiej oraz jakiejkolwiek innej zdolności między intuitykami i logikami. Jedyne różnice odnotowano w zakresie osiągnięć szkolnych. Zgodnie z uzyskanymi wynikami intuitycy uczyli się istotnie słabiej niż logicy. Ponadto wykazano, że inteligencja intuicyjna jest istotnie związana z inteligencją akademicką oraz heurystycznością zachowań typowych dla osób twórczych. |
Deskryptory TESE: |
kreatywność, inteligencja, postępy w nauce, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczenie się, uzdolniony, uczeń, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
creativity, intelligence, study progress, learning outcome, learning process, learning, gifted, pupil, secondary school |
Publikacje: |
- Karwowski, M. (2006). Intuicja a twórczość, typy inteligencji i osiągnięcia szkolne. Przegląd Psychologiczny 1, 85-107.
|