BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Intuicja a twórczość, typy inteligencji i osiągnięcia szkolne
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Maciej Karwowski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Racjonaliści cechują się wyższym poziomem inteligencji emocjonalnej. 2) Są istotne statystycznie różnice w poziomie zdolności czterech typów wyróżnionych na bazie testu LIZ. W badaniu wykorzystano metody TCT-DP Urbana i Jellena (pomiar zdolności twórczych), KANH Popka (pomiar postaw twórczych), Test Matryc Ravena w wersji dla zaawansowanych (pomiar inteligencji akademickiej), kwestionariusz INTE (pomiar inteligencji emocjonalnej) oraz test LIZ Dobrołowicza (pomiar preferencji w zakresie intuicyjności oraz poziomu inteligencji intuicyjnej). Badaniem objęto 561 uczniów szkół średniej (w tym 317 chłopców oraz 244 dziewczęta) w wieku od 17 do 19 lat. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że intuicjoniści i racjonaliści różnią się poziomem inteligencji akademickiej i emocjonalnej oraz efektywnością rozwiązywania problemów w teście LIZ. Zgromadzony materiał pozwolił także stwierdzić brak istotnych statystycznie różnic w zakresie emocjonalnej inteligencji akademickiej oraz jakiejkolwiek innej zdolności między intuitykami i logikami. Jedyne różnice odnotowano w zakresie osiągnięć szkolnych. Zgodnie z uzyskanymi wynikami intuitycy uczyli się istotnie słabiej niż logicy. Ponadto wykazano, że inteligencja intuicyjna jest istotnie związana z inteligencją akademicką oraz heurystycznością zachowań typowych dla osób twórczych.

Deskryptory TESE: kreatywność, inteligencja, postępy w nauce, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczenie się, uzdolniony, uczeń, szkoła średnia
TESE descriptors: creativity, intelligence, study progress, learning outcome, learning process, learning, gifted, pupil, secondary school
Publikacje:
  • Karwowski, M. (2006). Intuicja a twórczość, typy inteligencji i osiągnięcia szkolne. Przegląd Psychologiczny 1, 85-107.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"