BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Intuicja i inteligencja emocjonalna w doświadczeniach nauczycieli
Data: [2002]
Badacz: Waldemar Kozłowski
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między intuicją i inteligencją emocjonalną u nauczycieli. Badaniem objęto 56 nauczycieli o zróżnicowanym stażu i profilu przedmiotowym, których średni wiek wyniósł 31,1 roku. Badanych poproszono o przypomnienie sobie i krótkie opisanie sytuacji związanej z dzieckiem, w której udało im się osiągnąć jakiegoś rodzaju sukces. Następnie respondenci wypełnili kwestionariusz AR A. Koloańczyk (1999), kwestionariusz własnego autorstwa Podejmowanie Decyzji oraz kwestionariusz Jak pogłębiać inteligencję emocjonalną J. Segal (1997). Wyniki badania potwierdziły przypuszczenie o związku między inteligencją emocjonalną a skłonnością do korzystania z intuicji w trakcie rozwiązywania problemów. Zależność ta odnosiła się do tych doświadczeń nauczycieli, które oceniano jako pozytywne, to znaczy dotyczyły odniesionego sukcesu w relacjach z dzieckiem. Nie można było zatem wyciągnąć wniosków dotyczących występowania takiej zależności w sytuacjach odbieranych negatywnie. Analiza statystyczna ukazała istotny statystycznie, lecz słaby związek między inteligencją emocjonalną a skłonnością do korzystania z intuicji, przy czym w rozważaniu siły związku należy wziąć pod uwagę to, jaki aspekt intuicji kontrolowano za pomocą narzędzi badawczych (w przypadku zrealizowanego badania był to aspekt powiązany z myśleniem i rozwiązywaniem problemów, nie zaś z emocjami). Można było zatem przypuszczać, że uwzględnienie intuicji emocjonalnej zwiększyłoby siłę uzyskanego związku.

Deskryptory TESE: inteligencja, psychologia, nauczyciel, relacja nauczyciel – uczeń, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: intelligence, psychology, teacher, teacher-student relation, problem solving
Publikacje:
  • Kozłowski, W. (2002). Intuicja i inteligencja emocjonalna w doświadczeniach nauczycieli. Edukacja, 4, 41-49.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"