BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Intuicja w czytaniu u młodzieży z dysleksją
Data: [2001]
Badacz: Ewa Bodnar
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację hipotezy, zgodnie z którą młodzież dyslektyczna cechowała się wysokim poziomem intuicji w czytaniu. Badaniem objęto dwie grupy młodzieży licealnej z klas drugich Liceów Ogólnokształcących nr 1, 2 i 3 w Stargardzie Szczecińskim. Pierwsza grupa (19 osób) składała się z młodzieży z dysleksją, druga grupa (19 osób) – z młodzieży bez trudności w czytaniu i pisaniu. Wszyscy uczniowie posiadali średnie wyniki w nauce (3,5-4,0). Badanie składało się z trzech etapów: 1) pomiar intuicji w czytaniu, płynności słownej, płynności skojarzeniowej, płynności ekspresyjnej, oryginalności myślenia, płynności skojarzeniowej – synonimy, zdolności matematyczne i rysunkowe; 2) trening twórczości i intuicji składający się z pięciu spotkań po dwie godziny zegarowe (ćwiczenia ruchowe, werbalne, matematyczne i rysunkowe); 3) powtórny pomiar zmiennych wymienionych w pierwszym etapie. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że młodzież z dysleksją charakteryzowała się większym zaangażowaniem podczas treningu, a zatem też podczas zadań nietypowych dla nauki szkolnej. Brak narzuconych reguł w rozwiązywaniu danego zadania wyzwalał wysoki poziom aktywności twórczej młodzieży, przy czym młodzież bez dysleksji wymagała dodatkowych wskazówek, szukała wyuczonych wcześniej wzorców postępowania, młodzież dyslektyczna zaś intensywniej przeżywała osiągnięcie sukcesu w trakcie rozwiązywania zadań. Można było zatem stwierdzić, że młodzież z dysleksją była bardziej podatna na niekonwencjonalne metody nauczania. Potwierdziła się również hipoteza o wyższym poziomie intuicji wśród młodzieży z dysleksją. Porównanie wyników pomiaru przed treningiem i po ujawniło poprawienie się wyników obu grup, ale z przewagą młodzieży dyslektycznej.

Deskryptory TESE: czytanie, trudności w czytaniu, pisanie, umiejętności pisania, kompetencje językowe, młodzież, szkoła średnia
TESE descriptors: reading, reading difficulty, writing, written skills, language skills, youth, secondary school
Publikacje:
  • Bodnar, E. (2002). Intuicja w czytaniu u młodzieży z dysleksją. W: K.J. Szmidt i K.T. Piotrowski (red.), Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu (s. 139-150). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"