Tytuł badania: |
Intuicyjne vs racjonalne strategie rozwiązywania zadań a wynik w teście inteligencji Wechslera |
Instytucja: |
|
Data: |
[2001] |
Badacz: |
Małgorzata Wójtowicz-Dacka |
Abstrakt: |
Celem badań o charakterze eksploracyjnym (trwających przez blisko trzy miesiące) było sprawdzenie, jakie znaczenie dla zrozumienia istoty aktywności intelektualnej człowieka ma sposób organizowania, przetwarzania i wykorzystywania informacji zawartych w materiale zadaniowym – czyli strategia poznawcza. Przebadano 38 uczniów bydgoskich szkół ponadpodstawowych: z liceum ogólnokształcącego i zasadniczej szkoły zawodowej (19 dziewcząt i 19 chłopców). Badani byli w wieku 17-18 lat. W badaniach posłużono się czterema rodzajami zadań ze Skali Inteligencji Wechslera WAIS-R (PL): Arytmetyka, Porządkowanie obrazków (strategia racjonalna) oraz Klocki i Podobieństwa (strategia intuicyjna). Pomiaru strategii dokonano z wykorzystaniem Kwestionariusza Sposobu Rozwiązywania Problemów – SRP (oprac. Kolańczyk i in.). Strategie intuicyjną oraz racjonalną zbadano, wykorzystując Kwestionariusz IR (oprac. Kolańczyk). Materiał opracowano z wykorzystaniem analizy wariancji MANOVA. Wyniki badań pokazały poziom wykonania wybranych zadań z testu Wechslera oraz przedstawiły zależności pomiędzy strategiami poznawczymi a ogólnym poziomem inteligencji u badanych. Wnioski z badań są następujące: dla oceny poziomu intelektualnego jednostki badanej testem Wechslera ważna jest zarówno ilościowa, jak i jakościowa charakterystyka funkcjonowania poznawczego, a o inteligentnym funkcjonowaniu szacowanym w oparciu o test Wechslera decyduje wybór strategii adekwatnych do rodzaju zadania i preferowanego stylu orientacji poznawczej. |
Deskryptory TESE: |
uczeń, strategia, inteligencja, płeć męska, płeć żeńska, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
pupil, policy, intelligence, male, female, secondary school |
Publikacje: |
- Wójtowicz-Dacka, M. (2002). Intuicyjne vs racjonalne strategie rozwiązywania zadań a wynik w teście inteligencji Wechslera. Polskie Forum Psychologiczne, 1, 16-26.
|