BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Intuicyjne vs racjonalne strategie rozwiązywania zadań a wynik w teście inteligencji Wechslera
Instytucja:
Data: [2001]
Badacz: Małgorzata Wójtowicz-Dacka
Abstrakt:

Celem badań o charakterze eksploracyjnym (trwających przez blisko trzy miesiące) było sprawdzenie, jakie znaczenie dla zrozumienia istoty aktywności intelektualnej człowieka ma sposób organizowania, przetwarzania i wykorzystywania informacji zawartych w materiale zadaniowym – czyli strategia poznawcza. Przebadano 38 uczniów bydgoskich szkół ponadpodstawowych: z liceum ogólnokształcącego i zasadniczej szkoły zawodowej (19 dziewcząt i 19 chłopców). Badani byli w wieku 17-18 lat. W badaniach posłużono się czterema rodzajami zadań ze Skali Inteligencji Wechslera WAIS-R (PL): Arytmetyka, Porządkowanie obrazków (strategia racjonalna) oraz KlockiPodobieństwa (strategia intuicyjna). Pomiaru strategii dokonano z wykorzystaniem Kwestionariusza Sposobu Rozwiązywania Problemów – SRP (oprac. Kolańczyk i in.). Strategie intuicyjną oraz racjonalną zbadano, wykorzystując Kwestionariusz IR (oprac. Kolańczyk). Materiał opracowano z wykorzystaniem analizy wariancji MANOVA. Wyniki badań pokazały poziom wykonania wybranych zadań z testu Wechslera oraz przedstawiły zależności pomiędzy strategiami poznawczymi a ogólnym poziomem inteligencji u badanych. Wnioski z badań są następujące: dla oceny poziomu intelektualnego jednostki badanej testem Wechslera ważna jest zarówno ilościowa, jak i jakościowa charakterystyka funkcjonowania poznawczego, a o inteligentnym funkcjonowaniu szacowanym w oparciu o test Wechslera decyduje wybór strategii adekwatnych do rodzaju zadania i preferowanego stylu orientacji poznawczej.

Deskryptory TESE: uczeń, strategia, inteligencja, płeć męska, płeć żeńska, szkoła średnia
TESE descriptors: pupil, policy, intelligence, male, female, secondary school
Publikacje:
  • Wójtowicz-Dacka, M. (2002). Intuicyjne vs racjonalne strategie rozwiązywania zadań a wynik w teście inteligencji Wechslera. Polskie Forum Psychologiczne, 1, 16-26.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"