Abstrakt: |
Weryfikacji poddano hipotezę, zgodnie z którą spodziewano się większej skłonności osób o intuicyjnym stylu poznawczym do wybierania zadań z podpowiedzią w postaci metafory. Druga hipoteza zakładała, że osoby te będą osiągać bardziej twórcze rezultaty w rozwiązywaniu problemów z metaforą. W pierwszym eksperymencie wzięło udział 81 osób, w tym 49 kobiet i 32 mężczyzn w wieku od 17 do 21 lat; byli to uczniowie z trzech krakowskich liceów ogólnokształcących. Na podstawie wyników eksperymentu stwierdzono brak różnic między intuicjonistami a racjonalistami w zakresie preferencji do wybierania zadań z podpowiedzią metaforyczną, co okazało się sprzeczne z wynikiem badań Zborowskiej (1987). Być może sprzeczność ta wynikała z odmiennego charakteru zadań. Intuicjoniści okazali się bardziej kreatywni niż racjonaliści bez względu na rodzaj wykonywanego zadania. Różnica ta była bardziej wyrazista w zadaniach z podpowiedzią metaforyczną. Zgodnie zatem z przewidywaniami obecność metafory miała większy wpływ na efekt twórczej pracy w tej właśnie grupie respondentów. W drugim eksperymencie wzięło udział 142 licealistów w wieku od 16 do 19 lat, w tym 84 kobiety i 57 mężczyzn. Na podstawie wyników badania nie wykazano różnic pod względem liczby wyborów zadań z podpowiedzią metaforyczną i bez podpowiedzi. Okazało się ponadto, że intuicjoniści i racjonaliści częściej wybierali zadania bez podpowiedzi, a respondenci z grupy mieszanej – odwrotnie.
|