Tytuł badania: |
Introduction of inquiry based science education into Polish science curriculum – general findings of teachers' attitude |
Data: |
2011 |
Badacz: |
Paweł Bernard, Karol Dudek, Rory Geoghegan, Iwona Maciejowska, Ewa Odrowąż |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nauczycieli przedmiotów przyrodniczych na temat nauczania przez odkrywanie (Inquiry Based Science Education, IBSE), które wprowadzono do podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych na poziomie gimnazjum i szkoły średniej w 2008 roku. W sondażu wykorzystano kwestionariusz ankiety składający się z 52 stwierdzeń dotyczących nauczania przez odkrywanie, do których mieli się ustosunkować nauczyciele. Badaniem objęto 33 praktykujących nauczycieli. Wyniki badania ujawniły, że nauczyciele prezentowali pozytywne nastawienie do IBSE oraz doceniali możliwość wprowadzenia elementów dociekania naukowego do zajęć jako sposobu na podniesienie wyników nauczania oraz zainteresowania uczniów. Badani zgadzali się co do tego, że uczniom brakuje najczęściej odwagi do podejmowania działań bez wyraźnych instrukcji, przy czym nie uważali, żeby sformułowanie instrukcji stało w opozycji do idei IBSE. Świadczyło to o utożsamianiu nauczania przez odkrywanie raczej z prostszymi formami pracy z uczniami niż z procesem badawczym, zaplanowanym w całości przez uczniów. Nauczyciele nie byli jednak zgodni co do tego, czy warunkiem czerpania korzyści z IBSE jest posiadanie dobrych podstaw z danego przedmiotu. Badani byli przekonani, że uczniowie są zainteresowani przedmiotami przyrodniczymi, jednak ich umiejętności praktyczne oceniali średnio jako słabe. Pozytywne nastawienie uczniów do IBSE uznawano za czynnik niewpływający na pracę nauczycieli. Brak zdecydowanych odpowiedzi w kwestii preferencji rodziców w zakresie stosowanych metod nauczania świadczył o niedoinformowaniu nauczycieli. Większość nauczycieli twierdziła, że nie czuje się pozbawiona kontroli w sytuacji zaangażowania uczniów w proces badawczy. |
Autorskie słowa kluczowe: |
nauczanie przez odkrywanie, nowa podstawa programowa |
Author's Keywords: |
Inquiry Based Science Education (IBSE), reform of science curriculum |
Deskryptory TESE: |
reforma programu nauczania, metodyka, metoda aktywizująca, nauczyciel, szkoła średnia, gimnazjum |
TESE descriptors: |
curriculum reform, learning theory, activity method, teacher, secondary school, lower secondary |
Publikacje: |
- Bernard, P., Maciejowska, I., Odrowąż, E., Dudek, K. i Geoghegan, R. (2012). Introduction of inquiry based science education into Polish science curriculum – general findings of teachers' attitude. Chemia, Dydaktyka, Ekologia, Metrologia, 1-2, 51-59.
|