BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Introduction of inquiry based science education into Polish science curriculum – general findings of teachers' attitude
Data: 2011
Badacz: Paweł Bernard, Karol Dudek, Rory Geoghegan, Iwona Maciejowska, Ewa Odrowąż
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli przedmiotów przyrodniczych na temat nauczania przez odkrywanie (Inquiry Based Science Education, IBSE), które wprowadzono do podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych na poziomie gimnazjum i szkoły średniej w 2008 roku. W sondażu wykorzystano kwestionariusz ankiety składający się z 52 stwierdzeń dotyczących nauczania przez odkrywanie, do których mieli się ustosunkować nauczyciele. Badaniem objęto 33 praktykujących nauczycieli. Wyniki badania ujawniły, że nauczyciele prezentowali pozytywne nastawienie do IBSE oraz doceniali możliwość wprowadzenia elementów dociekania naukowego do zajęć jako sposobu na podniesienie wyników nauczania oraz zainteresowania uczniów. Badani zgadzali się co do tego, że uczniom brakuje najczęściej odwagi do podejmowania działań bez wyraźnych instrukcji, przy czym nie uważali, żeby sformułowanie instrukcji stało w opozycji do idei IBSE. Świadczyło to o utożsamianiu nauczania przez odkrywanie raczej z prostszymi formami pracy z uczniami niż z procesem badawczym, zaplanowanym w całości przez uczniów. Nauczyciele nie byli jednak zgodni co do tego, czy warunkiem czerpania korzyści z IBSE jest posiadanie dobrych podstaw z danego przedmiotu. Badani byli przekonani, że uczniowie są zainteresowani przedmiotami przyrodniczymi, jednak ich umiejętności praktyczne oceniali średnio jako słabe. Pozytywne nastawienie uczniów do IBSE uznawano za czynnik niewpływający na pracę nauczycieli. Brak zdecydowanych odpowiedzi w kwestii preferencji rodziców w zakresie stosowanych metod nauczania świadczył o niedoinformowaniu nauczycieli. Większość nauczycieli twierdziła, że nie czuje się pozbawiona kontroli w sytuacji zaangażowania uczniów w proces badawczy.

Autorskie słowa kluczowe: nauczanie przez odkrywanie, nowa podstawa programowa
Author's Keywords: Inquiry Based Science Education (IBSE), reform of science curriculum
Deskryptory TESE: reforma programu nauczania, metodyka, metoda aktywizująca, nauczyciel, szkoła średnia, gimnazjum
TESE descriptors: curriculum reform, learning theory, activity method, teacher, secondary school, lower secondary
Publikacje:
  • Bernard, P., Maciejowska, I., Odrowąż, E., Dudek, K. i Geoghegan, R. (2012). Introduction of inquiry based science education into Polish science curriculum – general findings of teachers' attitude. Chemia, Dydaktyka, Ekologia, Metrologia, 1-2, 51-59.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"