Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: 1) Czy pomimo deficytów w zakresie zapisu prace pisemne uczniów dyslektycznych mogły wypełniać podstawowe funkcje języka (komunikacyjną i poznawczą)? 2) Jaka jest składnia wypowiedzeń zdaniowych używanych przez dyslektyków? 3) Jakie jest ukształtowanie tekstu w pracach dyslektyków pod względem pisanej odmiany polszczyzny, grafiki, ortografii i spójności tekstu? Badaniem objęto prace dyslektycznych uczniów klasy czwartej ze szkoły podstawowej w wieku 12-13 lat. Zgromadzono łącznie 60 wypracowań szkolnych, na ogół nie poddanych jeszcze korekcie nauczycielskiej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że pomimo licznych zastrzeżeń, że prace uczniów dyslektycznych realizowały podstawowe funkcje języka i przekazywały komunikaty zrozumiałe dla czytelnika. Składnia zdania w pracach dyslektyków nie odbiegała od powszechnych w poprawnej polszczyźnie zastosowań zdań prostych i złożonych, przy czym należało uwzględnić zastrzeżenia związane z nieprawidłową organizacją tekstu oraz uwarunkowaniami interpunkcyjnymi i ortograficznymi. |