BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Składnia zdania w wypowiedziach pisemnych uczniów dyslektycznych
Data: 1996 – 2000
Badacz: Renata Makarewicz
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: 1) Czy pomimo deficytów w zakresie zapisu prace pisemne uczniów dyslektycznych mogły wypełniać podstawowe funkcje języka (komunikacyjną i poznawczą)? 2) Jaka jest składnia wypowiedzeń zdaniowych używanych przez dyslektyków? 3) Jakie jest ukształtowanie tekstu w pracach dyslektyków pod względem pisanej odmiany polszczyzny, grafiki, ortografii i spójności tekstu? Badaniem objęto prace dyslektycznych uczniów klasy czwartej ze szkoły podstawowej w wieku 12-13 lat. Zgromadzono łącznie 60 wypracowań szkolnych, na ogół nie poddanych jeszcze korekcie nauczycielskiej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że pomimo licznych zastrzeżeń, że prace uczniów dyslektycznych realizowały podstawowe funkcje języka i przekazywały komunikaty zrozumiałe dla czytelnika. Składnia zdania w pracach dyslektyków nie odbiegała od powszechnych w poprawnej polszczyźnie zastosowań zdań prostych i złożonych, przy czym należało uwzględnić zastrzeżenia związane z nieprawidłową organizacją tekstu oraz uwarunkowaniami interpunkcyjnymi i ortograficznymi.

Deskryptory TESE: polski, język, kompetencje językowe, trudności w czytaniu, pisanie, praca pisemna
TESE descriptors: Polish, language, language skills, reading difficulty, writing, written work
Publikacje:
  • Makarewicz, R. (2006). Dysleksja w opinii językoznawcy. Składnia zdania w wypowiedziach pisemnych uczniów dyslektycznych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"