BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zachowania kreatywne w opinii uczniów, nauczycieli oraz rodziców
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Ewa A. Zwolińska
Abstrakt:

Sformułowano następujący problem badawczy: Jaka jest opinia uczniów, nauczycieli oraz rodziców odnośnie kreatywności wyzwalanej w procesie edukacji? Założono wstępnie m.in., że opinia uczniów będzie świadczyć o przeciętnym poziomie ich aktywności twórczej (tzn., że większość uczniów w zadowalającym stopniu przejawia zachowania związane z określonymi typami operacji umysłowych), a także, że nauczyciele będą wskazywać na występowanie sporadycznych zachowań kreatywnych u uczniów. W badaniu posłużono się sondażem diagnostycznym; zastosowano kwestionariusz oraz sprawdzian 10 zadań dydaktycznych (w opracowaniu zgodnym z wymaganiami programowymi dla każdej grupy uczniów). Do każdej sytuacji zawartej w kwestionariuszu dołączono pięciostopniową skalę z wartościami: nigdy, rzadko, czasami, zwykle, zawsze. Natomiast zadania dydaktyczne, zawarte w sprawdzianie, oceniano według pięciu kryteriów: brak odpowiedzi, nie rozumie polecenia; brak kilku członów odpowiedzi; brak jednego członu odpowiedzi; odpowiedź prawidłowa; odpowiedź rozwinięta, w pełni twórcza. W badaniu wzięły udział łącznie 922 osoby, w tym 461 sześciolatków, uczniów klas czwartych i szóstych z przedszkoli i szkół w Zawidzu, Szymanach, Osielsku, Inowrocławiu, Laskowicach, Gdańsku, Bełżycach, Brzozie, Łochowie, Bydgoszczy i Mycielewie, a także 461 rodziców i nauczycieli. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że oceny nauczycieli dotyczące potencjału twórczego uczniów były zaniżone w porównaniu z wynikami otrzymanymi przez dzieci na sprawdzianie. Nauczyciele najczęściej wystawiali oceny w przedziale 3-4, a uczniowie zazwyczaj uzyskiwali stopnie z zakresu 2-5. Badane dzieci były w rzeczywistości kreatywne, oryginalne, nowatorskie podczas rozwiązywania zadań, wykazali się dużą wyobraźnią i ekspresją, samodzielnością i umiejętnością współdziałania. Mimo to nauczyciele z jakichś powodów nie dostrzegali takiego potencjału u swoich podopiecznych.

Deskryptory TESE: kreatywność, zajęcia twórcze, nauczyciel, ocenianie, ocena nauczycieli, rodzice
TESE descriptors: creativity, creative activities, teacher, marking, evaluation of teachers, parents
Publikacje:
  • Zwolińska, E.A. (2005). Zachowania kreatywne w opinii uczniów, nauczycieli oraz rodziców. W: E.A. Zwolińska (red.), Edukacja kreatywna (s. 56-63). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"