Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytanie badawcze: Jak współczesna młodzież radzi sobie na rynku pracy i jakie są jej plany edukacyjne i zawodowe? Badanie miało charakter ilościowy; objęto nim uczniów klas trzecich II Liceum Ogólnokształcącego w Zabrzu. Młodzież uczęszczała na zajęcia z podstaw przedsiębiorczości w ramach programu kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych, a także uczestniczyła w innych formach szkolenia i warsztatach związanych z rynkiem pracy. 66% uczniów miało za sobą pierwsze doświadczenia zawodowe. 52,8% pracowało bez umowy, 23,1% na zlecenie, 19,4% jako wolontariusze, 2,8% w ramach umowy o dzieło, a 1,9% w ramach innej umowy. 73% respondentów uważało, że czynnikami zwiększającymi szanse młodych ludzi na rynku pracy są kontynuacja nauki na studiach oraz nauka języków obcych. 31% upatrywało większych szans na zatrudnienie w ukończeniu dodatkowych kursów oraz zdobywaniu dodatkowych uprawnień. 18% licealistów było zdania, że większe szanse na rynku pracy mają osoby, które odbyły praktyki za granicą. O prawie pracy młodzież dowiadywała się przede wszystkim na zajęciach w szkole (63,4% wskazań). Do czynników decydujących o zatrudnieniu uczniowie zaliczyli: znajomości (54,1% wskazań), doświadczenie zawodowe (22,2%), wiedzę i umiejętności (11,8%), wykształcenie (9%), wytrwałość i zaangażowanie w poszukiwanie pracy (2,2%). 37,2% licealistów było przekonanych, że po ukończeniu szkoły będą kontynuować naukę i jednocześnie pracować. Łączenie dorywczej pracy i nauki planowało 55,9%. |