BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Możliwości realizacji formy „słuchanie muzyki” w edukacji wczesnoszkolnej
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Lidia Kataryńczuk-Mania
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu określenia efektywności pracy nauczyciela wykorzystującego formę słuchania muzyki. Objęto nim 25 osób z województwa lubelskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego, którzy uczyli w klasach I-III. Pozytywny stosunek do nauczania muzyki wykazywało 76% respondentów. 14% badanych uczyło z obowiązku, a 10% uczyło niechętnie z powodu braku umiejętności. W opinii 96% ankietowanych lekcje muzyki powinny być prowadzone jako oddzielny przedmiot przez osoby z odpowiednim wykształceniem muzycznym. Tylko 12% badanych uważało siebie za dobrze przygotowanych do prowadzenia zajęć z muzyki, 60% deklarowało częściowe przygotowanie, a 28% – brak kompetencji. 68% badanych stosowało formę słuchania muzyki z uczniami raz w tygodniu, 20% – kilka razy w miesiącu, 12% – sporadycznie. 32% nauczycieli przeznaczało na recepcję muzyki od minuty do dwóch podczas lekcji, 60% – od trzech do czterech minut. 40% respondentów wykorzystywało podczas zajęć muzycznych utwory wokalne, 36% – wokalno-instrumentalne, 24% – instrumentalne. 44% korzystało z magnetofonu, 24% z odtwarzacza CD, 20% z radia, 8% z gramofonu, a 4% z telewizji. Zdaniem prawie co trzeciej ankietowanej osoby uczniowie aprobują formę słuchania muzyki. Wszyscy nauczyciele postrzegali atmosferę podczas odbioru muzyki jako wesołą, pogodną, życzliwą i spokojną. Autorka badania wskazuje na możliwości wykorzystania utworu Walc kwiatów Piotra Czajkowskiego podczas zajęć muzycznych z dziećmi.

Deskryptory TESE: muzyka, zajęcia kulturalne, zajęcia twórcze, kultura, lekcja, metoda nauczania, środki dydaktyczne
TESE descriptors: music, cultural activities, creative activities, culture, lesson, teaching method, teaching resourses
Publikacje:
  • Kataryńczuk-Mania, L. (2005). Możliwości realizacji formy „słuchanie muzyki” w edukacji wczesnoszkolnej. W: E.A. Zwolińska (red.), Edukacja kreatywna (s. 99-104). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"