Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu określenia efektywności pracy nauczyciela wykorzystującego formę słuchania muzyki. Objęto nim 25 osób z województwa lubelskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego, którzy uczyli w klasach I-III. Pozytywny stosunek do nauczania muzyki wykazywało 76% respondentów. 14% badanych uczyło z obowiązku, a 10% uczyło niechętnie z powodu braku umiejętności. W opinii 96% ankietowanych lekcje muzyki powinny być prowadzone jako oddzielny przedmiot przez osoby z odpowiednim wykształceniem muzycznym. Tylko 12% badanych uważało siebie za dobrze przygotowanych do prowadzenia zajęć z muzyki, 60% deklarowało częściowe przygotowanie, a 28% – brak kompetencji. 68% badanych stosowało formę słuchania muzyki z uczniami raz w tygodniu, 20% – kilka razy w miesiącu, 12% – sporadycznie. 32% nauczycieli przeznaczało na recepcję muzyki od minuty do dwóch podczas lekcji, 60% – od trzech do czterech minut. 40% respondentów wykorzystywało podczas zajęć muzycznych utwory wokalne, 36% – wokalno-instrumentalne, 24% – instrumentalne. 44% korzystało z magnetofonu, 24% z odtwarzacza CD, 20% z radia, 8% z gramofonu, a 4% z telewizji. Zdaniem prawie co trzeciej ankietowanej osoby uczniowie aprobują formę słuchania muzyki. Wszyscy nauczyciele postrzegali atmosferę podczas odbioru muzyki jako wesołą, pogodną, życzliwą i spokojną. Autorka badania wskazuje na możliwości wykorzystania utworu Walc kwiatów Piotra Czajkowskiego podczas zajęć muzycznych z dziećmi. |