Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę poziomu uzdolnień twórczych oraz osiągnięć szkolnych uczniów w starszym wieku szkolnym oraz określenie zależności między tymi dwiema zmiennymi. W badaniu zastosowano test G.A. Davisa How do you think? w polskiej wersji (Test do badania twórczej postawy intelektualnej) oraz analizę dokumentacji – arkuszy ocen zawierających oceny końcowe uzyskane przez uczniów szkół podstawowych i licealistów. Badaniem objęto stu uczniów z Sosnowca, w tym 50 uczniów klas ósmych szkoły podstawowej i 50 uczniów dwóch klas pierwszych liceum ogólnokształcącego. Dziewczęta stanowiły 54,66% próby, chłopcy – 27,62%. 62% wszystkich uczniów oraz tyle samo w poszczególnych grupach wyróżnionych ze względu na poziom nauczania posiadało przeciętne osiągnięcia szkolne (przedział ocen 2,85-4,38). 18% wszystkich uczniów wykazało się wysokimi osiągnięciami (tylko 2% uczniów szkoły średniej i 34% uczniów szkoły podstawowej), 20% zaś – niskimi (36% uczniów szkoły średniej i 4% uczniów szkoły podstawowej). Dziewczęta uzyskiwały nieco lepsze wyniki (średnia równa 3,60) od chłopców (średnia równa 3,63), przy czym różnica ta nie była statystycznie istotna. W zakresie uzdolnień twórczych większość badanych uplasowała się na przeciętnym poziomie (39%). Wysoki i bardzo wysoki poziom osiągnęło 36% wszystkich uczniów, przy czym częściej byli to uczniowie szkół średnich (50%) niż podstawowych (22%). Niski i bardzo niski poziom uzdolnień cechował 25% badanej próby – częściej byli to uczniowie szkół podstawowych (38%) niż liceum (12%). Dziewczęta uzyskiwały wyższe wyniki w teście uzdolnień twórczych (średnia równa 333,73) od chłopców (średnia równa 303,84) i różnica ta była istotna statystycznie. Analiza zależności między uzdolnieniami twórczymi a osiągnięciami szkolnymi ujawniła brak zależności istotnej statystycznie między tymi zmiennymi. |