BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Konformizm-nonkonformizm a ustosunkowanie się ludzi do przejawów twórczości
Data: marzec 2000 – maj 2000
Badacz: Ryszarda Ewa Barbacka
Abstrakt:

Celem badania było określenie osobowościowych uwarunkowań ustosunkowywania się ludzi do przejawów twórczości. Dodatkowym celem badania było poszerzenie wiedzy na temat struktury i mechanizmu funkcjonowania wymiaru osobowości, jakim jest konformizm-nonkonformizm. W badaniu zastosowano Kwestionariusz Twórczego Zachowania (KAHN) do pomiaru konformizmu-nonkonformizmu, Kwestionariusz Ustosunkowania do Twórczości (KUT) oraz Kwestionariusz Aprobaty Społecznej (KAS). Badaniem objęto 510 studentów UMCS z różnych (losowo dobranych) kierunków studiów dziennych, w wieku 19-24 lata. W badanej grupie znalazło się 75 osób nonkonformistycznych, 115 z równowagą między konformizmem i nonkonformizmem oraz 104 osoby konformistyczne. 309 badanych stanowiły kobiety, 201 – mężczyźni. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić istotną statystycznie zależność między wymiarem osobowości konformizm-nonkonformizm a sposobem ustosunkowania się do twórczości, co potwierdzało tezę o ekspresyjnej funkcji osobowości w tym zakresie. Osoby nonkonformistyczne wykazywały się nastawieniem przeżyciowym protwórczym, ujawniającym się w wysokiej ocenie przejawów twórczości. Z kolei osoby konformistyczne ujawniały nastawienie przeżyciowe antytwórcze, ujawniające się w niskiej ocenie wartościującej przejawy twórczości. Jednocześnie stwierdzono, że ustosunkowanie się osób konformistycznych i nonkonformistycznych do wytworów o niskim, przeciętnym i wysokim poziomie twórczości nie różniło się statystycznie. W ogólnym stosunku badanych do przejawów twórczości dominował pragmatyzm – w wytworach pracy ludzkiej doceniano przede wszystkim ich użyteczność. Stwierdzono również, że osoby konformistyczne cechowały się niską samooceną i samoakceptacją, czemu towarzyszyła mała odporność emocjonalna i odporność na stres oraz przekonanie o niskim poziomie sprawności poznawczej. Z kolei osoby nonkonformistyczne cechowały się wysokim poczuciem wartości „ja”, odpornością emocjonalną, przekonaniem o dużej sprawności aparatu poznawczego oraz poczuciem bezpieczeństwa. Osobowościowa aktywacja u osób konformistycznych była negatywna i miała właściwości dezorganizujące i hamujące, natomiast u osób nonkonformistycznych aktywacja ta była pozytywna i wykazywała właściwości stymulujące.

Deskryptory TESE: uzdolniony uczeń, uzdolniony, zajęcia twórcze, psychologia, postawa, osobowość, student
TESE descriptors: gifted pupil, gifted, creative activities, psychology, attitude, personality, student
Publikacje:
  • Barbacka, R.E. (2002). Konformizm-nonkonformizm a ustosunkowanie się ludzi do przejawów twórczości. W: K.J. Szmidt i K.T. Piotrowski (red.), Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu (s. 123-138). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"