Tytuł badania: |
Konieczność kształcenia ustawicznego w kontekście sposobów realizacji programów studiów wychowania fizycznego |
Instytucja: |
|
Data: |
2005 |
Badacz: |
Marek Jagusz, Paweł F. Nowak |
Abstrakt: |
Zgodnie z hipotezą badawczą spodziewano się, że studenci Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii na Politechnice Opolskiej nie będą przygotowani do samokształcenia na poziomie umożliwiającym podjęcie działań samokształceniowych po zakończeniu edukacji. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. W badaniu uczestniczyło 87 studentów piątego roku studiów na wspomnianym wydziale na Politechnice Opolskiej. Z perspektywy samokształceniowej preferowaną strategią uczenia się jest strategia metapoznawcza, którą wybrało jednak tylko blisko 20% studentów. Jedynie 6% respondentów deklarowało umiejętność wykorzystania pomocy techniczno-organizacyjnej w czynnościach związanych z uczeniem się. Za podstawowe w uczeniu się blisko jedna trzecia studentów uznała prace domowe. 16% respondentów podczas uczenia się słuchała nauczanego materiału. Poprzez czytanie uczyło się 13,1% ankietowanych. Do samokształcenia czuło się w pełni przygotowanych 11% studentów. Przygotowanie do samokształcenia odczuwało z kolei 33% respondentów. Nie miało zdania na ten temat 17% badanych. 15% uczestników badania stwierdziło, że są raczej nieprzygotowani do samokształcenia, a 23% określiło siebie jako nieprzygotowanych do tego procesu. |
Deskryptory TESE: |
praca domowa, samokształcenie, samodzielne uczenie się, uczenie się przez całe życie, wychowanie fizyczne, student |
TESE descriptors: |
homework, self-instruction, independent learning, lifelong learning, physical education, student |
Publikacje: |
- Nowak, P.F., Jagusz, M. (2009). Konieczność kształcenia ustawicznego w kontekście sposobów realizacji programów studiów wychowania fizycznego. W: B. Sitarska, K. Jankowski i R. Droba (red.), Wiedza, umiejętności, postawy a jakość kształcenia w szkole wyższej (s. 345-353). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
|