BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Konsekwencje błędnego określenia rodzaju zadania testowego
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Paulina Skórska, Karolina Świst, Henryk Szaleniec
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jak często w arkuszach egzaminu gimnazjalnego z lat 2002-2011 kwalifikowano zadania zamknięte do grupy zadań otwartych? W jaki sposób zadania zidentyfikowane jako problematyczne pod względem przypisanego rodzaju lub formy zostałyby zakwalifikowane w znanych systemach klasyfikacyjnych? Jakie mogą być psychometryczne konsekwencje niepoprawnego zakwalifikowania zadań egzaminacyjnych? Materiał badawczy stanowiły wszystkie standardowe arkusze egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej, łącznie ze schematami oceniania z lat 2002-2011. W analizie problematycznej posłużono się metodą jakościową i ilościową. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem stwierdzono, że błędne określenie rodzaju zadania (zadanie otwarte z luką), które w rzeczywistości jest wiązką zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru, skutkuje zastosowaniem modelu innego niż 3PLM i nieuwzględnienia parametru zgadywania. W związku z tym niemożliwe staje się prawidłowe oszacowanie prawdopodobieństwa udzielenia właściwej odpowiedzi przez ucznia w zależności od jego poziomu umiejętności. Dodatkowo zwrócono uwagę, że poprawne zakwalifikowanie zadań ma znaczenie w szacowaniu czasu potrzebnego uczniowi na rozwiązanie całego testu. Wykazano ponadto, że błędnie dobrany rodzaj zadania egzaminacyjnego nie sprzyja reprezentatywności zadań testowych dla całego zestawu mierzonych umiejętności.

Autorskie słowa kluczowe: rodzaj zadania, trafność teoretyczna, trafność treściowa, zadania otwarte, zadania zamknięte
Deskryptory TESE: egzamin, egzamin końcowy, egzamin pisemny, jakość kształcenia, edukacja
TESE descriptors: examination, final examination, written examination, quality of education, education
Publikacje:
  • Skórska, P., Świst, K. i Szaleniec, H. (2014). Konsekwencje błędnego określenia rodzaju zadania testowego. Edukacja, 3(128), 67-84.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"