Tytuł badania: |
Konsekwencje błędnego określenia rodzaju zadania testowego |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Paulina Skórska, Karolina Świst, Henryk Szaleniec |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jak często w arkuszach egzaminu gimnazjalnego z lat 2002-2011 kwalifikowano zadania zamknięte do grupy zadań otwartych? W jaki sposób zadania zidentyfikowane jako problematyczne pod względem przypisanego rodzaju lub formy zostałyby zakwalifikowane w znanych systemach klasyfikacyjnych? Jakie mogą być psychometryczne konsekwencje niepoprawnego zakwalifikowania zadań egzaminacyjnych? Materiał badawczy stanowiły wszystkie standardowe arkusze egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej, łącznie ze schematami oceniania z lat 2002-2011. W analizie problematycznej posłużono się metodą jakościową i ilościową. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem stwierdzono, że błędne określenie rodzaju zadania (zadanie otwarte z luką), które w rzeczywistości jest wiązką zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru, skutkuje zastosowaniem modelu innego niż 3PLM i nieuwzględnienia parametru zgadywania. W związku z tym niemożliwe staje się prawidłowe oszacowanie prawdopodobieństwa udzielenia właściwej odpowiedzi przez ucznia w zależności od jego poziomu umiejętności. Dodatkowo zwrócono uwagę, że poprawne zakwalifikowanie zadań ma znaczenie w szacowaniu czasu potrzebnego uczniowi na rozwiązanie całego testu. Wykazano ponadto, że błędnie dobrany rodzaj zadania egzaminacyjnego nie sprzyja reprezentatywności zadań testowych dla całego zestawu mierzonych umiejętności. |
Autorskie słowa kluczowe: |
rodzaj zadania, trafność teoretyczna, trafność treściowa, zadania otwarte, zadania zamknięte |
Deskryptory TESE: |
egzamin, egzamin końcowy, egzamin pisemny, jakość kształcenia, edukacja |
TESE descriptors: |
examination, final examination, written examination, quality of education, education |
Publikacje: |
- Skórska, P., Świst, K. i Szaleniec, H. (2014). Konsekwencje błędnego określenia rodzaju zadania testowego. Edukacja, 3(128), 67-84.
|