BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Style oddziaływania wychowawczego nauczycieli a osiągnięcia szkolne uczniów z lekkim stopniem upośledzenia umysłowego
Data: [1997]
Badacz: Teresa Żółkowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie stylów oddziaływania wychowawczego nauczycieli zasadniczych szkół specjalnych, poziomu osiągnięć szkolnych uczniów upośledzonych umysłowo uczących się w tych szkołach oraz ewentualnej zależności między tymi zmiennymi. W badaniu zastosowano zmodyfikowaną wersję kwestionariusza D.A. Zalewskiej (1983) do pomiaru stylu oddziaływania wychowawczego. Badaniem objęto 96 uczniów zasadniczych zawodowych szkół specjalnych w województwach szczecińskim, gorzowskim i koszalińskim. Respondenci ocenili style oddziaływania wychowawczego wybranych losowo 22 nauczycieli, w tym 14 z wyższym wykształceniem w zakresie pedagogiki specjalnej, sześciu nauczycieli będących w trakcie studiów na pedagogice specjalnej oraz dwóch z wykształceniem średnim w trakcie studium z oligofrenopedagogiki. Wiek nauczycieli mieścił się w przedziale 27-45 lat, staż pracy zaś – 3-18 lat. 44,79% nauczycieli posługiwało się autokratycznym stylem oddziaływania wychowawczego. Styl pośredni cechował 37,5% nauczycieli, styl demokratyczny zaś – 17,7%. W zakresie sposobu wyrażania sankcji oraz traktowania norm i opinii większość nauczycieli prezentowała styl autokratyczny. W zakresie podejmowania decyzji dotyczących dziecka oraz sposobu odnoszenia się do dziecka nauczyciele cechowali się najczęściej stylem pośrednim. Styl demokratyczny pojawiał się stosunkowo najczęściej w przypadku sposobu odnoszenia się do dziecka. Ogólny obraz osiągnięć szkolnych uczniów wyglądał następująco – badani najczęściej (33,33%) prezentowali przeciętny poziom osiągnięć. Kolejne miejsce zajęli uczniowie z wysokim poziomem osiągnięć (31,25%), przy czym różnica między tymi odsetkami nie była istotna statystycznie. Analiza zależności między stylem oddziaływania wychowawczego nauczycieli a osiągnięciami szkolnymi dzieci ujawniła, że większość współczynników osiągnęła poziom istotności statystycznej (p < 0,01), ponadto wszystkie miały kierunek dodatni. Oznaczało to potwierdzenie empiryczne założenia o wpływie stylu oddziaływania nauczyciela na osiągnięcia szkolne ucznia upośledzonego w stopniu lekkim.

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, nauczyciel kształcenia specjalnego, niepełnosprawność intelektualna, wychowanie dziecka, efekt uczenia się
TESE descriptors: teacher-student relation, SEN teacher, intellectual disability, child rearing, learning outcome
Publikacje:
  • Żółkowska, T. (1998). Style oddziaływania wychowawczego nauczycieli a osiągnięcia szkolne uczniów z lekkim stopniem upośledzenia umysłowego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Prace Instytutu Pedagogiki, 2, 19-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"