Tytuł badania: |
Style percepcyjne, sprawność intelektualna a funkcjonalna dominacja stronna u studentów ASP |
Instytucja: |
|
Data: |
[2000] |
Badacz: |
Hanna Bednarek |
Abstrakt: |
Główne pytanie badawcze brzmiało: czy występują związki między stylami percepcyjnymi, sprawnością intelektualną a funkcjonalną dominacją stronną i płcią studentów ASP? Badania przeprowadzono na grupie studentów uzdolnionych plastycznie, którzy w swoich pracach odwoływali się do funkcji percepcyjnych. Łącznie przebadano 82 studentów z Akademii Sztuk Pięknych. Grupy porównawcze liczyły kolejno: 42 osoby z funkcjonalną dominacja prawostronną (25 kobiet, 17 mężczyzn) i 40 osób z dominacją lewostronną (23 kobiety, 17 mężczyzn). W badaniach zastosowano Test Ukrytych Figur – EFT (oprac. Witkin), TMS (oprac. Raven), a także Kwestionariusz lateralizacji (oprac. Annett) oraz Skalę lateralizacji (oprac. Bednarek). Wyniki badań potwierdziły wpływ płci na preferencje poznawcze (u kobiet dominuje styl globalny; mężczyźni wolą styl analityczny). Analiza korelacyjna i wariancji pokazały, że u leworęcznych studentów widać wyższy wskaźnik sprawności intelektualnej (przestawianie figur w wyobraźni przestrzennej; dłuższy czas rozwiązywania zadań) niż u mężczyzn i kobiet z dominacją prawostronną ciała. |
Deskryptory TESE: |
student, płeć męska, płeć żeńska, badania naukowe, uzdolniony, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, rozwój poznawczy, edukacja artystyczna, edukacja plastyczna |
TESE descriptors: |
student, male, female, research, gifted, physical development, motor development, cognitive development, art education, drawing |
Publikacje: |
- Bednarek, H. (2001). Style percepcyjne, sprawność intelektualna a funkcjonalna dominacja stronna u studentów ASP. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 5, 59-69.
|