BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Style percepcyjne, sprawność intelektualna a funkcjonalna dominacja stronna u studentów ASP
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Hanna Bednarek
Abstrakt:

Główne pytanie badawcze brzmiało: czy występują związki między stylami percepcyjnymi, sprawnością intelektualną a funkcjonalną dominacją stronną i płcią studentów ASP? Badania przeprowadzono na grupie studentów uzdolnionych plastycznie, którzy w swoich pracach odwoływali się do funkcji percepcyjnych. Łącznie przebadano 82 studentów z Akademii Sztuk Pięknych. Grupy porównawcze liczyły kolejno: 42 osoby z funkcjonalną dominacja prawostronną (25 kobiet, 17 mężczyzn) i 40 osób z dominacją lewostronną (23 kobiety, 17 mężczyzn). W badaniach zastosowano Test Ukrytych Figur – EFT (oprac. Witkin), TMS (oprac. Raven), a także Kwestionariusz lateralizacji (oprac. Annett) oraz Skalę lateralizacji (oprac. Bednarek). Wyniki badań potwierdziły wpływ płci na preferencje poznawcze (u kobiet dominuje styl globalny; mężczyźni wolą styl analityczny). Analiza korelacyjna i wariancji pokazały, że u leworęcznych studentów widać wyższy wskaźnik sprawności intelektualnej (przestawianie figur w wyobraźni przestrzennej; dłuższy czas rozwiązywania zadań) niż u mężczyzn i kobiet z dominacją prawostronną ciała.

Deskryptory TESE: student, płeć męska, płeć żeńska, badania naukowe, uzdolniony, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, rozwój poznawczy, edukacja artystyczna, edukacja plastyczna
TESE descriptors: student, male, female, research, gifted, physical development, motor development, cognitive development, art education, drawing
Publikacje:
  • Bednarek, H. (2001). Style percepcyjne, sprawność intelektualna a funkcjonalna dominacja stronna u studentów ASP. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 5, 59-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"