BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Style poznawcze a sprawność różnicowania wyrazów mimicznych emocji w okresie adolescencji
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Hanna Bednarek
Abstrakt:

Celem badania była analiza sprawności różnicowania wyrazów mimicznych emocji w zależności od preferowanego przez młodzież w okresie adolescencji analitycznego vs globalnego stylu poznawczego, przy zmieniających się warunkach zadania (ekspozycja krótka/długa; w prawym/lewym polu widzenia). Do zebrania materiału wykorzystano eksperyment FOTOS oraz The Embedded Figures Test H. Witkina. Próbę badawczą stanowiło 80 praworęcznych uczniów z piątych i szóstych klas szkół podstawowych, 27 z analitycznym stylem (16 chłopców i 11 dziewczynek) i 27 ze stylem globalnym (13 chłopców i 14 dziewczynek). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że bez względu na styl respondenci sprawniej różnicowali emocje, gdy twarze podawane były w lewym polu widzenia (do prawej półkuli) – LVF, niż w prawym polu widzenia (lewa półkula) – RVF. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że ekspozycja sekwencyjna była łatwiejsza (zarówno podczas krótkiej, jak i długiej prezentacji twarzy w LVF) niż symultaniczna. Analiza uzyskanych wyników pozwoliła ustalić, że wśród respondentów preferujących globalny styl dziewczęta charakteryzowały się większą poprawnością różnicowania emocji niż chłopcy (krótka prezentacja). Jednocześnie wśród osób analitycznych dziewczęta również osiągnęły wyższą poprawność w porównaniu z chłopcami (długa prezentacja).

Deskryptory TESE: młodzież, rozwój poznawczy, zachowania, wiek, uczeń, szkoła podstawowa
TESE descriptors: youth, cognitive development, behaviour, age, pupil, primary school
Publikacje:
  • Bednarek, H. (2006). Style poznawcze a sprawność różnicowania wyrazów mimicznych emocji w okresie adolescencji. Studia Psychologiczne, 4, 71-77.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"