BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane różnice indywidualne a osiągnięcia uczniów zdolnych
Data: [1998]
Badacz: Andrzej E. Sękowski
Abstrakt:

Badanie stanowiło przegląd i analizę wybranych badań z zakresu wpływu niektórych różnic indywidualnych na osiągnięcia szkolne uzdolnionych uczniów. W przeglądzie tym znalazły się następujące badania przeprowadzone przez polskich psychologów: badanie Borzyn (1979) nad innymi niż inteligencja czynnikami determinującymi osiągnięcia szkolne; badanie Lędzińskiej (1996) nad osiągnięciami szkolnymi uczniów uzdolnionych; badanie Hellera i Sękowskiego (Sękowski, 1995) nad związkiem poziomu inteligencji ogólnej, zdolności operowania liczbami, materiałem werbalnym, wyobraźni przestrzennej, zdolności twórczego myślenia oraz poziomu samooceny z osiągnięciami z zakresu matematyki, humanistyki i muzyki; badanie Manturzewskiej (1974) nad predykatorami osiągnięć muzycznych. Analiza badań pozwoliła sformułować następujące wnioski: 1) dobrymi predykatorami osiągnięć szkolnych są osiągnięcia na wcześniejszych poziomach nauczania; 2) wysoce predykatywne są również wyniki w testach na inteligencję, testach mierzących zdolności ogólne i zdolności specjalne, przy czym każda z tych cech może być pojedynczym predykatorem osiągnięć szkolnych; 3) do predykatorów ze sfery emocjonalno-motywacyjnej należą obraz siebie, samoocena, struktura zainteresowań, system wartości i poziom aspiracji, przy czym predykatywność tych cech wiąże się z całym systemem, jaki tworzą współwystępując ze sobą; 4) poziom zdolności twórczych jest szczególnym predykatorem osiągnięć szkolnych; 5) optymalne środowisko rodzinne i rówieśnicze nie gwarantuje wysokich osiągnięć, lecz może zwiększyć jakość aktualizujących się potencjalnych możliwości ucznia; 6) stosunkowo dobrymi predykatorami osiągnięć szkolnych są oceny dokonywane przez rodziców i nauczycieli; 7) najważniejszym predykatorem osiągnięć szkolnych jest wysoka i zorientowana na zadanie motywacja ucznia; 8) o osiągnięciach szkolnych w pewnej mierze decydują również zdolności przywódcze i inteligencja emocjonalna ucznia.

Deskryptory TESE: uzdolniony uczeń, efekt uczenia się, inteligencja, osobowość, motywacja, badania naukowe
TESE descriptors: gifted pupil, learning outcome, intelligence, personality, motivation, research
Publikacje:
  • Sękowski, A.E. (1998). Wybrane różnice indywidualne a osiągnięcia uczniów zdolnych. Przegląd Psychologiczny, 1/2, 105-120.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"