BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane środowiskowe uwarunkowania efektywności reedukacji dysleksji – analiza porównawcza
Instytucja:
Data: 1986 – 1990
Badacz: Barbara Pelczar-Białek
Abstrakt:

Badanie dotyczyło kariery szkolnej i zawodowej uczniów dyslektycznych, pochodzących ze środowiska wielkomiejskiego. Badaniem objęto 25 dzieci dyslektycznych ze szkół podstawowych nr 4, 18 i 22 w Krakowie, poddawanych w młodszym wieku szkolnym systematycznym ćwiczeniom reedukacyjnym; grupę przebadano pierwszy raz w klasie piątej, drugi raz jako absolwentów szkoły podstawowej; grupę kontrolną stanowiło 25 dzieci z tych samych klas, nieprzejawiających trudności dyslektycznych; zastosowano analizę dokumentów szkolnych. Ustalenia: 88% uczniów dyslektycznych ukończyło klasę ósmą w szkole masowej, 12% po promocji do klasy siódmej podjęło naukę w szkołach zawodowych, w grupie kontrolnej wszyscy ukończyli szkołę masową; na koniec klasy ósmej uzyskali średnią ocen 3,76, grupa kontrolna – 4,26; ze wszystkich przedmiotów uzyskali niższe średnie ocen, największe trudności mieli z językiem polskim; u 32% uczniów dyslektycznych wystąpiły opóźnienia w nauce, w grupie kontrolnej – 16%; 37% powtarzało klasę czwartą, 25% klasę piątą; 68% kontynuowało naukę w zasadniczej szkole zawodowej, w grupie kontrolnej 24%, naukę w liceum ogólnokształcącym – 8%, w grupie kontrolnej – 48%. W publikacji przedstawiono analizę porównawczą z wynikami badań innej autorki, dotyczącą uczniów ze środowiska małego miasta i wsi. Stwierdzono, że sytuacja ucznia dyslektycznego jest niekorzystna niezależnie od środowiska, kariera szkolna miała wpływ na wybór szkoły ponadpodstawowej; pewne prawidłowości ujawniały się w obu środowiskach w zbliżonym nasileniu; kariera szkolna uczniów dyslektycznych wielkomiejskich przebiegała pomyślniej; środowisko wielkomiejskie stwarzało im lepsze warunki do przezwyciężania trudności.

Deskryptory TESE: obszar miejski, uczeń, kariera szkolna, niepowodzenie szkolne, trudności w nauce, terapia
TESE descriptors: urban area, pupil, school career, school failure, learning difficulty, therapy
Publikacje:
  • Pelczar-Białek, B. (1992). Wybrane środowiskowe uwarunkowania efektywności reedukacji dysleksji – analiza porównawcza. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne, 15, 45-55.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"