BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Myśli o samobójstwie a osiągnięcia i niepowodzenia w nauce
Data: grudzień 1998
Badacz: Maja Urzędowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie zależności między występowaniem myśli samobójczych a osiągnięciami szkolnymi młodzieży, różnic w częstotliwości występowania myśli samobójczych u osób z wysokimi osiągnięciami i osób z niepowodzeniami szkolnymi oraz stosunku do sukcesów szkolnych w obu wymienionych grupach. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Skalę Poczucia Beznadziejności A.T. Becka, A. Weissmana, D. Lestera i L. Trexlera do pomiaru poziomu poczucia beznadziejności jako predykatora myśli samobójczych; dyferencjał semantyczny współautorstwa Osgooda, Suciego i Tannenbauma do pomiaru postaw młodzieży wobec samobójstwa; Skalę PIL J.C. Crumbaucha i L.T. Maholicka do pomiaru poczucia sensu życia; Skalę Rzeźnika do diagnozy występowania myśli samobójczych. Badaniem objęto 130 uczniów trzech krakowskich liceów ogólnokształcących, przy czym do dalszej analizy zakwalifikowano 126 kompletnych ankiet. Próba składała się w 35% z kobiet i w 65% z mężczyzn. 63 osoby miały wysokie osiągnięcia szkolne, tyle samo osób doświadczyło niepowodzeń szkolnych. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić hipotezę, zgodnie z którą częstotliwość myśli samobójczych była większa wśród uczniów doświadczających niepowodzeń szkolnych. W obydwu grupach większe ryzyko występowania myśli samobójczych dotyczyło kobiet. Nie stwierdzono występowania zależności między osiągnięciami szkolnymi a stosunkiem do sukcesów szkolnych.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, postawa, dziecko zagrożone, szkoła średnia, młodzież
TESE descriptors: learning outcome, attitude, child at risk, secondary school, youth
Publikacje:
  • Urzędowska, M. (2000). Myśli o samobójstwie a osiągnięcia i niepowodzenia w nauce. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1, 119-132.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"