Abstrakt: |
Obserwacją pod kątem aktywności rodziców w realizacji prac domowych przez uczniów klas I-III objęto 91 zajęć dydaktycznych. Okazało się, że na każdej obserwowanej lekcji nauczyciele prosili uczniów o wykonanie pracy domowej. Dodatkowo o opinie na ten temat poproszono rodziców uczniów. 94,41% uczniów zadeklarowało, że rodzice pomagają im w odrabianiu prac zadanych przez nauczyciela. 98,13% rodziców potwierdziło swoje uczestnictwo w tej aktywności. Do form wsparcia udzielanego przez rodziców przy realizacji pracy domowej należały następujące aktywności: sprawdzanie pisowni (95 wskazań rodziców), czytanie tekstu (91), sprawdzanie treści prac pisemnych (74), pomoc w pracach plastycznych i technicznych (59). Najrzadziej rodzice pomagali w przeprowadzaniu wywiadu ze znaną osobą (trzy wskazania), nauce poprawnej recytacji (pięć) i in. 47 rodziców przyznało się, że zdarzyło im się wykonać całą pracę domową zadaną dziecku. 29 rodziców spośród 47 wykonywało prace plastyczno-techniczne, 27 gromadziło materiały albo eksponaty tematyczne, 19 wykonywało obliczenia matematyczne, tyle samo uzupełniało karty pracy, 16 czytało tekst, 15 pisało wypracowania, a 11 przeprowadzało doświadczenia. Dla 14 osób wykonanie całej pracy domowej było jednokrotnym incydentem, a dla 24 wielokrotnym działaniem. Najwięcej rodziców zdecydowało się na wykonanie za dziecko pracy domowej w sytuacji, gdy uczeń przypomniał sobie o zadaniu przed wyjściem do szkoły. Dziewięciu respondentów zrobiło to na prośbę dziecka, a tyle samo ze względu na to, że inni rodzice też wykonują za uczniów zadania domowe. |