BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nadmierna aktywność rodziców w realizacji pracy domowej uczniów klas młodszych jako przejaw negatywnych działań dydaktyczno-wychowawczych
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Jadwiga Oleksy
Abstrakt:

Obserwacją pod kątem aktywności rodziców w realizacji prac domowych przez uczniów klas I-III objęto 91 zajęć dydaktycznych. Okazało się, że na każdej obserwowanej lekcji nauczyciele prosili uczniów o wykonanie pracy domowej. Dodatkowo o opinie na ten temat poproszono rodziców uczniów. 94,41% uczniów zadeklarowało, że rodzice pomagają im w odrabianiu prac zadanych przez nauczyciela. 98,13% rodziców potwierdziło swoje uczestnictwo w tej aktywności. Do form wsparcia udzielanego przez rodziców przy realizacji pracy domowej należały następujące aktywności: sprawdzanie pisowni (95 wskazań rodziców), czytanie tekstu (91), sprawdzanie treści prac pisemnych (74), pomoc w pracach plastycznych i technicznych (59). Najrzadziej rodzice pomagali w przeprowadzaniu wywiadu ze znaną osobą (trzy wskazania), nauce poprawnej recytacji (pięć) i in. 47 rodziców przyznało się, że zdarzyło im się wykonać całą pracę domową zadaną dziecku. 29 rodziców spośród 47 wykonywało prace plastyczno-techniczne, 27 gromadziło materiały albo eksponaty tematyczne, 19 wykonywało obliczenia matematyczne, tyle samo uzupełniało karty pracy, 16 czytało tekst, 15 pisało wypracowania, a 11 przeprowadzało doświadczenia. Dla 14 osób wykonanie całej pracy domowej było jednokrotnym incydentem, a dla 24 wielokrotnym działaniem. Najwięcej rodziców zdecydowało się na wykonanie za dziecko pracy domowej w sytuacji, gdy uczeń przypomniał sobie o zadaniu przed wyjściem do szkoły. Dziewięciu respondentów zrobiło to na prośbę dziecka, a tyle samo ze względu na to, że inni rodzice też wykonują za uczniów zadania domowe.

Deskryptory TESE: praca domowa, rodzice, uczestnictwo rodziców, uczestnictwo, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: homework, parents, parent participation, participation, parent-child relation
Publikacje:
  • Oleksy, J. (2011). Nadmierna aktywność rodziców w realizacji pracy domowej uczniów klas młodszych jako przejaw negatywnych działań dydaktyczno-wychowawczych. W: H. Siwek i M. Bereźnicka (red.), System integralny w edukacji dziecka. Konteksty i konsekwencje zmian (s. 312-320). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"